אסטרטגיה דיגיטלית – שיווק חנות וירטואלית
המהפכה התקשורתית באלף השלישי שינתה את כללי המשחק של עולם הפרסום מקצה לקצה. שיטות פרסום ישנות שהובילו את עולם הפרסום עד לפני מספר שנים ירדו מנכסיהם. לעומתם, השתלטו אפיקי פרסום חדשים, פלטפורמות חדשות, שהמכנה שלהם משותף – כמעט כולם (הרוב המכריע) הם דיגיטליים, ברשת האינטרנט.
הביטוי אסטרטגיה שיווקית, שתיאר את התוכנית השיווקית של עסק מסוים הוסט הצידה מעט והביטוי אסטרטגיה דיגיטלית תפס יותר את מקומו. התהליך די מובן שכן למעלה מ-70% מתקציבי הפרסום במשק הישראלי מופנים לזירה הדיגיטלית: מנועי חיפוש באינטרנט וכמובן רשתות חברתיות.
אין כמעט עסק בישראל, מעסק של אדם אחד ועד לחברה/ארגון המעסיק אלפי עובדים שאין לו אתר. אנו מזהים 3 סוגי אתרים מרכזיים: אתר תדמית, אתר קטלוגי (ללא קנייה מקוונת) ואתר חנות. המטרה של כל בעל עסק דומה: להביא את האתר שלו ל"קדמת הבמה"- העמוד הראשון של גוגל במקסימום ביטויים ומילות חיפוש.
מגפת הקורונה והמשבר שלווה אותה שינו את הרגלי הצריכה של הגולשים באופן משמעותי. הסגר ומגבלות התנועה ניתבו את קניות הצרכנים לאינטרנט. טרם המגפה הייתה מגמה ברורה של עלייה ברכישות המקוונות ברשת ומשבר הקורונה רק הגביר את המגמה והפך אותה לקיצונית.
החציון הראשון של שנת 2020 מאופיין במספר מגמות של שיווק דיגיטלי:
- עסקים שיש להם חנות באינטרנט וקידמו אותה – נהנו מאוד מפירות הקידום ומגידול משמעותי במחזור המכירות מהאתר.
- עסקים שיש להם חנויות וירטואליות אך לא קידמו אותם ולא בוצעה להם עבודת קידום אתרים ושיווק ברשתות חברתיות – לא נהנו מההזדמנויות במהלך המשבר ורק במהלך אמצע הרבעון השני של שנת 2020 התחילו להשקיע משאבים בפרסום ושיווק דיגיטלי.
- עסקים שלא היה להם אתרי חנות ולא אפשרו ללקוחות שלהם לרכוש את המוצרים והשירותים שלהם באמצעות פלטפורמה של חנות וירטואלית הבינו שיש כאן "עוגה" וגם הם רוצים לקבל פרוסה ממנה ולכן חלה עלייה גדולה של אתרי חנות חדשים לקראת סוף החציון.
הבעיה: בניית אתר חנות אינה מספיקה
הדברים לא מסתכמים רק בהקמת חנות אונליין, עסקים משקיעים עשרות אלפי שקלים בבניית אתרים מתקדמים ומורכבים אך שוכחים לעשות את הדבר החשוב ביותר וזה לקדם אותם, ולהנגיש אותם למקסימום קהלי היעד שלהם. הדבר משול למטאפורה של שף מפורסם שיפתח מסעדת 3 כוכבי משלן ברחוב הכי סואן בניו-יורק אבל לא יגיד לאף אחד שהוא פתח וגם לא ישים שלט מעל המסעדה, איך הוא יכול לצפות שיבואו אליו…
ראשית, עליכם להחליט מה אתם הולכים למכור, לאחר מכן צריך לגבש אסטרטגיה איך מנגישים את המוצרים שלכם. החשיבה הראשונה היא לפנות לפרסום בתשלום, כדוגמת פרסום ממומן ב Google וברשתות החברתיות שזה דבר מבורך, אך צריך לקחת בחשבון כי עולם קניות האונליין נהייה יותר ויותר תחרותי. לטווח הארוך כדאי להשקיע במקביל לאפיקים הממומנים גם בקידום אורגני שנחשב להכרחי עבור אתרי מסחר אלקטרוני, במיוחד בשווקים תחרותיים.
שילוב אפיקים
קידום אורגני ופרסום ממומן הם ערוצי שיווק נפרדים עם תפקידים ומטרות ייחודיות, כל אחד מהאפיקים האלו יכול להביא הרבה יותר תוצאות עם השקעה נכונה. אך בסופו של דבר, המטרה של הקידום האורגני וגם של הפרסום הממומן הוא למשוך מקסימום גולשים פוטנציאליים לאתר שלכם.
לא מעט בעלי עסקים משווקים את האתר שלהם באמצעות אפיק פרסום אחד, אך השימוש באפיק אחד זו רק טקטיקה ולא אסטרטגיה. לא מעט בעלי עסקים ישתכנעו לשים את כל תקציב השיווק הדיגיטלי שלהם על אפיק פרסום אחד, לדוגמא: Google Ads .
עבור כל אתר סחר אלקטרוני (e-commerce), דירוג בראש תוצאות החיפוש נמצא בראש סדר העדיפויות. השאלה אם לשלב את שני האפיקים יחד, או לבחור רק ערוץ אחד לקמפיין שיווקי בדרך כלל מסתכמת בתקציב. בעוד שפרסום ממומן ב-Google יציב אתכם בראש תוצאות החיפוש במנוע החיפוש, ייתכן כי העלות לטווח הארוך להישאר שם לא תהיה אטרקטיבית לאורך זמן, אך אתם לא חייבים לבחור בין האפיקים, אתם יכולים להפיק תועלת משניהם גם בתקציב קטן יחסית.
יש לא מעט אנשי שיווק שעדיין חושבים על אסטרטגיות SEO ו-PPC כישויות נפרדות לחלוטין. זה נפוץ במיוחד בקרב אנשי שיווק מתחילים ועסקים קטנים, שלקמפיינים השיווקיים אין לרוב יעדים ברורים.
כשאתם מפעילים את האפיק האורגני והקמפיין הממומן בו זמנית, יש לכם נתונים נוספים שאפשר לאסוף ולנתח. אתם עשויים לגלות יותר מידע על קהל היעד שלכם, יכול להיות שאפילו דברים שלא לקחתם בחשבון, ולהשתמש במידע זה כדי למקד את אסטרטגיות האורגני והממומן שלכם בהתאם.
האפיק הממומן יביא לכם תזרים של מכירות ופניות במיידי, בגלל המהירות שבה מקימים את הקמפיין ומופיעים בעמוד הראשון בגוגל. אך לטווח הארוך, ההשקעה בקידום האורגני תעזור לפתח מערכת יחסים עם לקוחות, בניית קהילה וכמובן, בניית מותג חזק.
למה קידום אורגני חשוב לחנות האינטרנטית שלכם?
ל-SEO יש את החזר ההשקעה הגבוה ביותר ביחס לכל קמפיין ממומן באתר מסחר אלקטרוני. האמירה הזו רלוונטית ונכונה לכל תחום במשק.
העסק המקודם זוכה לתנועה חופשית (לא תשלום פר קליק), קהל לקוחות איכותי שחוזר וממיר. אם עושים זאת בצורה טובה לאורך זמן, אתם יכולים להניב מקור פרסום מתמשך וחופשי לתנועה אורגנית עם המרה גבוהה לאתר שלכם, וסיכויי רכישה באתר גבוהים יותר. משמעות הדבר היא פחות הסתמכות על הוצאות של פרסומות, דבר המהווה יתרון לכל עסק מקוון לטווח הארוך.
בתוצאות החיפוש, Google מציגה קודם כל את המודעות הממומנות ולאחריהן את התוצאות האורגניות, שכוללות במקרים רבים גם את המפות של Google. עם זאת, רוב הקליקים מגיעים לתוצאות אורגניות (כמובן שזה משתנה בהתאם לתקציב המושקע בממומן ועל אילו מילות מפתח עובדים) ומכיוון ש- 97% מהאנשים לא עוברים את הדף הראשון, הגעה לראש התוצאות הראשונות היא הדרך היחידה להשיג תוצאות.
בשורה התחתונה, שילוב בין הקידום אורגני לבין הפרסום ממומן ב Google יכולה להביא את החוזקות והיתרונות משני אפיקי הפרסום הללו ולייצר עבור העסק שלכם הזדמנויות להגדיל את המכירות.
מעוניינים להגדיל את כמות הפניות והמכירות באתר? תשלבו קידום אורגני עם פרסום ממומן! ואנחנו נעשה את כל השאר. שנתקדם?