חווית המשתמש באתר והשפעתה על SEO
חווית משתמש וקידום אתרים הולכים יד ביד. בעולם של היום, קידום אתרים לא יכול להתבסס רק על מילות מפתח, תכנים וקישורים נכנסים.
כיום, גוגל מפנה תשומת לב רבה לתחומי העניין וחווית המשתמש. זו הסיבה שנושא זה הפך לחלק בלתי נפרד מאופטימיזציה של אתרים. ההיגיון מאחורי חוויית המשתמש הוא פשוט מאוד: אם גולש מבולבל או מתוסכל מהאתר שלכם, הוא ייצא ממנו מבלי לנקוט באיזושהי פעולה כמו ביצוע רכישה, מילוי טופס צור קשר, או אפילו קריאת מאמר.
האם חווית משתמש UX יכול להשפיע על דירוג האתר שלכם בגוגל?
התשובה הקצרה היא כן. איכות חווית משתמש נלקחת בחשבון בדירוג האתר שלכם. ברמה הבסיסית ביותר, גוגל מנסה לעשות רק דבר אחד והוא לספק לגולשים את התשובה הטובה ביותר לשאילתת החיפוש שלהם. לשם כך, גוגל תמיד מתעסקת רבות ביצירת אלגוריתם חכם ומדויק יותר שמבין טוב יותר את כוונת המשתמש, ההקשר, ואינספור אותות אחרים לשיפור תוצאות החיפוש.
מספר עדכוני אלגוריתמים, כולל Panda ב-2011, Penguin ב-2012, Hummingbird ב-2013 ו-RankBrain ב-2015, כללו אמצעים מורכבים יותר ויותר להערכת ערך הדף וחוויית המשתמש. כדי לקבוע את הדירוג הכולל, ניתן לכל אתר ציון חוויית משתמש, אשר נלקח בחשבון לצד אלמנטים אחרים, "מסורתיים" יותר של SEO, כמו קישורים נכנסים ומילות מפתח.
כאמור, מנועי החיפוש שואפים לספק חווית משתמש עשירה, הכוללת חיבור משתמשים עם אתרים המספקים חווית משתמש ברמה גבוהה. האלגוריתמים של גוגל מעריכים את האינטראקציה של המשתמש עם אתר מסוים על ידי הערכת אותות UX הכוללים קליקים, זמן שהייה ועוד. אותות UX או אותות משתמש, מציינים את רמת המעורבות של המשתמשים ומשקפים את איכות עיצוב ה-UX של האתר. למעשה, התנהגות המשתמשים היא גורם משפיע במיוחד בדירוג.
גוגל מתמקד יותר ויותר בגולשים ומשתמש בלמידת מכונה, עיבוד שפה טבעית, בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתפתחות אחרות, כדי לקבוע אילו אתרים מספקים את התגובות הטובות ביותר לחיפוש – כל אלה הם חלק מ-UX.
אילו גורמי UX הכי חשובים לגוגל?
- חווית העמוד – במאי 2020, גוגל פרסם את עדכון Core Web Vitals כדי לעזור לבעלי אתרים למדוד את חוויית העמוד באתר שלהם וזה ללא ספק משהו שימשיך להתפתח. לעדכון יש שלושה מוקדים עם מדדים תואמים:
- מהירות טעינה: הזמן שלוקח לאתר שלכם להיטען.
- אינטראקטיביות: זמן התגובה של האתר שלכם.
- יציבות ויזואלית: כיצד המסך מושפע מתנודות.
חשוב לציין כי מהירות טעינת האתר היא חלק מקידום אתרים טכני מזה זמן רב. כעת יש להיבט זה של חווית המשתמש מדדים ניתנים למעקב על ידי גוגל.
בעיני גוגל, מהירות טעינת אתר טובה היא מתחת ל-2.5 שניות, כאשר זמן תגובה הוא גם גורם שיכול לגרום לחוויה שלילית.
אל תגרמו למשתמשים להמתין עד שהדף יגיב לאחר שהם לוחצים על אלמנט מסויים בעמוד.
- ניווט – ניווט הוא קריטי לחוויית המשתמש באתר שלכם הן למשתמשים והן למנועי חיפוש. אפילו ללא מפת אתר XML, אתם יכולים להבטיח שהזחלנים של גוגל יוכלו לגשת לכל הדפים באתר שלכם על ידי מתן חווית ניווט טובה. גם פירורי לחם עוזרים למשתמשים להבין היכן הם נמצאים במבנה האתר ולנווט חזרה לדפים קודמים.
ודאו שמשתמשים והזחלנים של גוגל, יכולים באמצעות קישורים לנווט לכל דף באתר. הפכו קישורים לקלים להבנה, וארגנו את האתר שלכם על ידי חלוקת דפים קשורים תחת קטגוריות. - תצוגת רספונסיבית בנייד – ברבעון הרביעי של 2021, תעבורת הגולשים במובייל היוותה 54.4% מכלל תעבורת האינטרנט. נותן זה אומר שאם אין לכם אתר רספונסיבי לנייד, אתם עלול להחמיץ יותר ממחצית ממשתמשי האינטרנט ומיותר לציין שגם גוגל יודע את זה.
עוד בנובמבר 2016, לאחר שזיהה לאן נושבות הרוחות לגבי סמארטפונים ומכשירים ניידים אחרים, מנוע החיפוש החל באינדקס נייד. עד מרץ 2021, קביעת הדירוג בגוגל נעשתה תחילה באתרים לנייד, משמע שהאתר שלכם במובייל חשוב אפילו יותר מאתר הדסקטופ שלכם.
אם הזחלן של גוגל סורק את האתר שלכם ומוצא שיש בו חוסרים של מהירות תגובה, ביצועים או חוויית משתמש, הוא יחזיק את זה נגדכם בעת קביעת ציון האיכות שלכם. במידה ואתם לא בטוחים כיצד האתר שלכם פועל עבור גולשים במובייל, תוכלו לבדוק זאת באמצעות דוח שימושיות לנייד (Mobile usability)
- מודעות פופ אפ – עם הזמן, מודעות קופצות הפכו ממודעות שנפתחו בחלונות חדשים למודעות בדף עצמו. מצד אחד, בעלי אתרים נוטים לאהוב את מודעות הפופ אפ מכיוון שהן מניעות לפעולה, יוצרות אינטראקציה וממקדות את תשומת הלב של המשתמש. מצד שני, משתמשים רבים רואים אותם כמטרד.
גוגל רואה את הנושא משני הצדדים. אם בעבר גוגל הייתה הייתה "מענישה" אתרים שמשתמשים בפופ אפים, מ-2017, היא עברה לעמדה פחות מחמירה המאפשרת למנהלי אתרים להשתמש במודעות הללו תוך מזעור הגירוי שהן גורמות לגולשים.
- אבטחת אתר – באינטרנט יש הרבה מידע זמין. הכוונה היא לא רק ל"מתכון לפנקייק מ- 3 מצרכים", אלא גם לפרטים אישיים, מספרי כרטיסי אשראי ומידע פרטי אחר. ככל שהטכנולוגיה השתכללה, כך גדלו ההזדמנויות לנוכלים.
לא ניתן להדגיש מספיק בפסקה אחת את החשיבות של אבטחת סייבר וזו הסיבה שגוגל כוללת את בטיחות האתרים בדירוג שלה. אתרים שאבטחו את הנתונים שלהם באמצעות תעודת SSL ותחום HTTPS נחשבים בטוחים יותר עבור משתמשים מאתרי HTTP רגילים.
תוסף אבטחה לאתר שלכם אולי לא יביא לקפיצה מיידית בנוכחות האורגנית שלכם, אבל יש סיבה הרבה יותר חשובה לעשות זאת. אם האתר שלכם לא מאובטח לגולשים, לא רק ה- SEO יפגע, לפרצות מידע יש השלכות משמעותיות. לדוגמה, אם תוכנה זדונית "מדביקה" את האתר שלכם.
היבטי ה- SEO של אבטחת האתר ברורים, אבל איך זה מתקשר לחוויית המשתמש באתר?
חווית המשתמש עוסקת לא רק באתרים שנראים נהדר וקלים לשימוש, אלא גם בתפקוד האתר, כאשר אבטחת סייבר היא המטרה העיקרית. יתרה מכך, גולשים לא יישארו ויקדישו מזמנם לגלישה באתר שמרגיש עבורם לא בטוח, מה שיוביל לקיצור זמן שהייה באתר וציוני חוויית משתמש נמוכים יותר.
שיפור חווית משתמש – שיטות עבודה מומלצות לחווית המשתמש UX
לאחר שכיסינו אילו גורמי חווית משתמש נכנסים לדירוג SEO, נדבר על שיטות עבודה מומלצות של חווית המשתמש שיעזרו גם לדירוג שלכם בגוגל.
- פשטות: עיצוב UX צריך להיות אינטואיטיבי וקל לניווט. נסו למצוא את הדרך לעזור למשתמשים למצוא את מה שהם מחפשים בכמה שפחות קליקים באתר.
- מובייל: יותר ויותר אנשים מחפשים באינטרנט באמצעות מכשיר נייד ולא באמצעות מחשב שולחני, מה שאומר שהאתר שלכם צריך להיות מיועד לכך.
אל תזניחן את אתר הדסקטופ שלכם, אבל וודאו שאתם מתמקדים ברספונסיביות כדי להבטיח חווית גלישה טובה ודירוג טוב יותר. - מהירות: אף אחד לא יחכה לאתר שלוקח לו נצח להיטען. בדקו את מהירות האתר שלכם באופן קבוע כדי לוודא שאינכם עומדים מאחור. בהתאם לכך, תתקנו בעיות כמו סקריפטים מיותרים, תמונות שאינן עוברות אופטימיזציה והפניות מחדש.
- מבנה: פריסת העמוד צריכה להיות ידידותית למשתמש, עם מידע רלוונטי (בהתאם למה שהוא מחפש) והצגה בצורה בולטת. כמו כן, היררכיית כותרות טובה הופכת את התוכן שלכם לברור יותר ומסייעות לסורקים של גוגל להבין טוב יותר את תוכן הדף.
- שפה: השתמשו בשפה שהקהל שלכם יבין ויגיב אליו (לכל תעשייה, תחביב או ארגון יש אוצר מילים משלו). כיום, מדובר הרבה ביותר מאוצר מילים, עם העלייה בחיפוש הקולי, שימוש בשפה טבעית בטקסטים שלכם היא חשובה יותר מתמיד.
זיכרו – שיטות עבודה מומלצות ל-UX מתפתחות כל הזמן, בדיוק כמו גישות SEO. תבינו שזהו תהליך מתמשך ומה שעובד היום אולי לא יעבוד בעתיד.
UX ו-SEO צריכים להשלים זה את זה
אם הגעתם עד לפה, אמור להיות לכם יותר ברור כיצד UX ו-SEO פועלים יחד כדי ליצור חוויות חיוביות הן למשתמשים והן למנועי החיפוש. הגולשים הם המרכז של שתי דיסציפלינות שיכולות להשיג יותר על ידי עבודה משותפת, מאשר אם כל אחת מהן תפעל באופן עצמאי. האתר שלכם קיים עבור האדם האמיתי והחי בצד השני ולא עבור הבוט שנשלח על ידי מנוע החיפוש. בהתאם לכך, שפרו את החוויה עבורם ותראו שגם תחוו עלייה בדירוג האורגני של האתר שלכם.
רוצים לדעת איך חווית המשתמש באתר שלכם יכולה להשתפר? דברו איתנו בטלפון 072-3340848 או בצ'ט כאן בצד