כיצד למדוד החזר השקעה של קידום אורגני?
ניתן להיעזר במדדים רבים כדי לקבוע האם הקידום האורגני (SEO) אכן מצליח להשיג את המטרות העסקיות שלכם, כמו נוכחות, תנועה והמרות. כדי לקבוע את הערך האמיתי של אסטרטגיית הקידום שלכם, יש מדד אחד שאליו מומלץ להתייחס בכובש ראש: החזר ההשקעה (ROI) שלכם ב-SEO.
התנועה של האפיק האורגני בגוגל הפכה אותו לריווחי ביותר. לפי נתוני Semrush כ-60% אחוז מהתנועה לאתרים היא אורגנית, אז למה לעיתים כל כך קשה לאנשי קידום אתרים להצדיק את הערך של SEO?
חלק מבעלי העסקים מרגישים שיש להם פחות שליטה על הערוץ האורגני בהשוואה לערוצי שיווק אחרים כמו חיפוש בתשלום (PPC). כתוצאה מכך, הם עשויים לבחור להשקיע באפיקים עליהם יש להם יותר שליטה, גם אם הם יקרים יותר. לכן, מדידה ודיווח על החזר ה-ROI של מאמצי קידום אתרים חשובה ביותר בכל הנוגע להשקעה.
מהו ROI עבור קידום אורגני?
(Return on Investment) ROI מתייחס למדידת כמות ההכנסה שנוצרת מהשקעה באפיק אורגני. מדד זה, למעשה מכמת את התשואה שאתם מקבלים מהמשאבים (זמן, כסף ומאמץ) שאתם משקיעים באופטימיזציה של האתר והתכנים בו, עבור מנועי חיפוש כמו גוגל.
כדי לחשב החזר ROI עבור SEO, עסקים צריכים לעקוב אחר התנועה האורגנית שלהם, שיעורי ההמרה, ההכנסות מחיפוש אורגני ומדדי ביצועים מרכזיים אחרים (KPIs). על ידי מדידת החזר ROI עבור SEO, ניתן לקבל החלטות מושכלות ומבוססות נתונים לגבי תקציב השיווק ולהתמקד באסטרטגיות המספקות את ההחזר הטוב ביותר על ההשקעה לטווח ארוך.
במילים פשוטות, ROI עונה על השאלה: "האם הערך שאני מקבל מפעילויות הקידום האורגני שלי גדול מהעלויות שאני משקיע בהן?". התשובה לשאלה מסייעת לקבוע האם אסטרטגיית הקידום שלכם מייצרת תוצאה כלכלית חיובית או שלילית.
חישוב החזר השקעה – איך מחשבים החזר השקעה?
נניח שיש לכם עסק שמוכר בגדי נשים אונליין. אתם משקיעים 2000 ש"ח בחודש על שירותי קידום אורגני (SEO) ובעקבות כך, אתם מצליחים לשפר את דירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש עבור מילות מפתח רלוונטיות, כגון "בגדי נשים אונליין", "בגדי נשים מעוצבים" וכו'.
כתוצאה משיפור הדירוג, אתם מתחילים לקבל יותר תנועה אורגנית לאתר. לדוגמה, נכנסים לאתר 10,000 מבקרים חדשים בחודש. שיעור ההמרה שלכם הוא 2% כלומר, 200 מאותם מבקרים חדשים ממומרים ללקוחות והמחיר הממוצע של כל רכישה באתר עומד על 200 ש"ח.
במקרה זה, החזר ההשקעה שלכם (ROI) יהיה: ROI = (40,000 / 2000) * 100 = 200%
משמעות הדבר היא שהרווחתם 2 ש"ח על כל שקל שהוצאתם על SEO.
כמובן, זוהי רק דוגמה אחת ו-ROI בפועל עשוי להשתנות בהתאם לגורמים רבים, כגון תחרות בתחום, איכות האתר והתוכן וכן הלאה.
החזר ROI חיובי מצביע על כך, שמאמצי הקידום שלכם מייצרים ערך יותר גדול מהמשאבים שאתם משקיעים וזו בדרך כלל תוצאה חיובית. החזר ROI שלילי מצביע על כך, שאתם לא מקבלים מספיק תשואה על ההשקעה שלכם ב-SEO וייתכן שיש צורך בהתאמות מסוימות באסטרטגיה שלכם.
חשוב לציין שמדידת החזר ROI בקידום אתרים אורגני יכולה להיות מאתגרת מכיוון שהתוצאות האורגניות אינן מיידיות ויכול לעבור זמן עד שמצליחים לראותן. בנוסף, חלק מהיתרונות של קידום אתרים, כגון חשיפה מוגברת של המותג וצמיחת תנועה אורגנית לטווח ארוך, עשויים להיות מאתגרים לכימות במונחים כספיים, אך תורמים להצלחה העסקית הכוללת.
כדי למדוד במדויק את החזר ה-ROI , יש לעקוב ולנתח נתונים, להגדיר יעדים ברורים ולבדוק באופן קבוע את האסטרטגיה שלכם כדי לבצע את ההתאמות הנדרשות. ניתוח החזר ROI הוא חלק חשוב באופטימיזציה ועולה בקנה אחד עם היעדים העסקיים שלכם.
למה חשוב למדוד את החזר ההשקעה?
ההבנה היכן מושקע התקציב שלכם עוזרת לכם לחסוך כסף בבניית אסטרטגיות יעילות יותר. אם אתם רוצים לראות כיצד קידום אורגני משפיע על העסק שלכם, חישוב החזר ROI הוא הכרחי.
היתרונות העיקריים במעקב אחר החזר ההשקעה כוללים את הנקודות הבאים:
- שכנוע בכירים בעסק: כשמנסים להוכיח את חשיבות הקידום האורגני למקבלי החלטות, צריך להצטייד בנתונים. חישוב החזר ה-ROI של מאמצי ה-SEO שלכם יכול להוכיח את הצלחתכם בנתונים כספיים ולעודד את הבכירים להמשיך ולהשקיע בקידום.
- קבלת החלטות מבוססות נתונים: אתם יכולים להשתמש ב- ROI כדי לקבוע אילו ערוצים ודפים מניבים לעסק הכי הרבה הכנסות. ככל שאתם לומדים מאיפה מגיעות ההכנסות שלכם, אתם יכולים להמשיך ולהשקיע בטקטיקות המתאימות כדי להגדיל אותן.
- מדידת הצלחה: מכיוון שקידום אורגני הוא תהליך מתמשך, יכול לעבור פרק זמן לא מבוטל עד שיהיה אפשר למדוד את הצלחתו. החזר ROI יציג בבירור את הצלחה הקידום עבור העסק שלכם ויעזור לכם להפיק את המרב מהתקציב שלכם לאורך זמן.
איך מודדים את האפקטיביות של קמפיין SEO?
מדידת האפקטיביות של קידום אורגני היא הכרחית כדי לקבוע האם המאמצים שלכם משיגים את התוצאות הרצויות וכדי לקבל החלטות מושכלות לגבי האסטרטגיה כולה.
להלן מספר שלבים שיעזרו לכם למדוד את האפקטיביות של מסע הפרסום שלכם:
הגדרת יעדים: התחילו בהגדרת יעדים ספציפיים וניתנים למדידה, המתאימים ליעדים העסקיים שלכם. יעדי קידום אתרים נפוצים כוללים שיפור הדירוג האורגני במנוע החיפוש, הגדלת הנוכחות האורגנית במנוע חיפוש, הגדלת התנועה האורגנית לאתר, הגדלת המרות (מכירות, לידים וכו') ושיפור נראות המותג.
שימוש במדדי ביצוע מרכזיים (KPI’s): אלו מדדי ביצוע שיעזרו לכם להעריך את הצלחת הקידום האורגני שלכם. להלן, כמה מדדי KPI (key performance indicators) החשובים לקידום אתרים:
- תנועה אורגנית: עקבו אחר מספר המבקרים המגיעים לאתר שלכם דרך האפיק האורגני.
- דירוג מילות מפתח: עקבו אחר המיקום של מילות מפתח ממוקדות בתוצאות מנוע החיפוש.
- שיעור קליקים (CTR): תמדדו את אחוז הקליקים המתקבלים מחיפוש אורגני.
- שיעור המרה: נתחו כמה מבקרים אורגניים מבצעים פעולה כלשהי באתר, כגון: ביצוע רכישה, הקלקה על כפתור הוואטסאפ או מילוי טופס יצירת קשר.
- שיעור יציאה מדף הבית: העריכו את אחוז המבקרים שנוטשים את האתר שלכם לאחר צפייה בדף אחד בלבד.
- החזר על השקעה (ROI): חשבו את התשואה הכספית ממאמצי ה-SEO שלכם (הכנסה לעומת עלויות הקידום).
הגדרת אנליטיקס ומעקב: הטמיעו כלי ניתוח כמו Google Analytics ו-Google Search Console כדי לאסוף ולנתח נתונים הקשורים ל-SEO KPI שלכם. כדי לאסוף מידע רלוונטי, ודאו שקודי מעקב מתאימים מותקנים באתר שלכם.
מעקב אחר תנועת אורגנית: נתחו תנועה אורגנית לאורך זמן כדי לזהות תנודות (עליות וירידות). שימו לב אילו דפים ומילות מפתח מביאים את מירב התנועה וההמרות.
בדיקת בעיות טכניות: יש לבדוק באופן קבוע את האתר שלכם כדי לאתר בעיות SEO טכניות כמו קישורים שבורים, תוכן כפול ושגיאות אינדוקס. חשוב לטפל בבעיות אלו ולפתור אותן במהירות, אחרת הן עלולות לפגוע במאמצי הקידום שלכם.
השווה עם מתחרים: השוו את ביצועי הקידום שלכם עם מתחרים בתעשייה, כדי להבין היכן אתם עומדים ביחס אליהם ולזהות תחומים רלוונטיים נוספים והזדמנויות לשיפור.
חשוב לזכור, קידום אורגני זהו תהליך מתמשך ומדידת האפקטיביות שלו דורשת סבלנות וניטור נתונים עקבי. על ידי הערכה קבועה של ביצועי הקידום וביצוע ההתאמות הנדרשות, תוכלו לפעול להשגת היעדים שלכם ולמקסם את השפעת הקידום על הנוכחות שלכם בגוגל וההצלחה העסקית שלכם.
תמדדו את הצלחת הקידום שלכם עם אדאקטיב
אנו מתמקדים כבר מההתחלה ביצירת אסטרטגיות קידום מותאמות אישית עבור כל אחד מלקוחותינו כדי לספק את התשואה האפשרית הטובה ביותר. למידע נוסף ועל שירותי קידום האתרים האורגני שלנו ולקבלת הצעת מחיר, צרו קשר עוד היום בטלפון 072-3340848 או דרך הצ'אט באתר >>