איך נוכל לעזור?

לאן נעלמו מילות המפתח בגוגל אנליטיקס?

23/06/2019

בסוף ספטמבר, גוגל "כיבתה את האורות" ומנעה את הגישה לאחד ממקורותיה העיקריים למידע חופשי על שאילתות החיפוש דרכן הגיעו גולשים לאתר- מהלך שנוצר במטרה לשמש אמצעי אבטחה לגולשים. במצב החדש, בעלי אתר אינטרנט כבר לא יכולים לצפות באמצעות  Google Analytics במילות המפתח בהן השתמשו גולשים בכדי להגיע לאתר שלהם. במילים אחרות, מהיום כל מה שתוכל לראות בדו"חות הוא את  המונח "not provided". איך השינוי משפיע עלייך ועל שיווק האתר שלך ברשת, האם ישנן דרכים חלופיות ואיך ניתן לפעול במצב החדש.

 

בעבר היה ניתן לצפות באמצעות גוגל אנליטיקס במילות המפתח שהגולשים חיפשו בגוגל שהביאו אותם להיכנס לאתר שלך – מידע חשוב ובעל ערך רב, מאחר והוא מציג למעשה את הצרכים של הלקוחות שלך ומאפשר התמקדות בביטויים בקידום האתר ובהתאמת הדפים למילים שהגולש הקליד בחיפוש.  היום, גוגל משנה את כללי המשחק וחוסמת את המידע לגבי פעילות החיפוש של הגולשים. מטרת השינוי היא הצפנה של כל פעילות החיפוש – פרט לקליקים על מודעות פרסום. גוגל טוענת שהשינוי נעשה על מנת לספק "הגנה נוספת" עבור המחפשים  וכמו כן עשוי לחסום פעילות ריגול. אך, אם אתה מקדם את האתר שלך בתוצאות האורגניות, השינוי הזה עלול להשפיע ישירות על מערך השיווק שלך. 

 

עניין אבטחת החיפוש לא חדש בגוגל, כבר באוקטובר 2011 גוגל החלה להצפין שאילתות חיפוש של משתמשים רשומים (Gmail) ולאחר מכן הרחיבה את האבטחה גם למשתמשי כרום.  אם אתה עוקב ומודד את התנועה באתרך דרך Google Analytics יכולת כבר לשים לב כי תחת קטגורית 'מקורות תנועה' המידע אודות מילות החיפוש אינו מלא. אמנם, ניתן היה לצפות בחלק ממילות המפתח שהובילו אנשים לאתרך, אך מרבית תנועת החיפוש הופיעה כ- Not provided.  

 

למה גוגל חוסמת את המידע הזה?
הסיבה הרשמית של גוגל היא אבטחת משתמשים בניסיון להגן עליהם ממעקב, במיוחד לאור פרשיות המעקבים של ה- NSA בארה"ב שהעלו את עניין הפרטיות ברשת בחזרה לסדר היום. למרות טענה זו, גוגל עדיין מאפשרת לצפות בנתוני החיפוש של משתמשים שהקליקו על מודעות ממומנות – Google Ads בעוד שאת שאילתות החיפוש האורגני היא מסתירה. לכן סיבת הפרטיות היא מגוחכת בלשון המעטה, מאחר והם מציעים פרטיות לגולשים ובאותה העת מוכרים את אותם הנתונים למפרסמי Google Ads. כלומר, מי שמשלם ל- Google  עבור פרסום יקבל גישה לנתונים "הפרטיים". 

 

מהן החלופות וכיצד מתמודדים עם השינוי?
גוגל מציעה נתונים דומים במוצר אחר שלה – Webmaster Tools.  בדיוק כמו בעבר, מנהלי אתרים יכולים לגשת למערך עשיר של נתונים הכולל שאילתת חיפוש לאתרים שלהם באמצעות כלי מנהלי אתרים. הכלי כולל הצגת 2,000 שאילתות חיפוש מובילות יומיות, כמו גם הופעות, קליקים, שיעורי הקלקה לכל שאילתה ועוד. בנוסף, גוגל מבטיחה שהם ימשיכו לחפש דרכים לשפר את הנתונים המוצגים. עם זאת, משווקים רבים מתלוננים על כך שההבדל בין נתוני חיפוש אורגניים ב- Google Analytics והנתונים בתוך כלי מנהלי אתרים גדול מאחר וכלי מנהל אתרים מבוסס על דגימה או ממוצע של תנועה מצטברת  לעומת נתונים מלאים על ביקורי משתמשים מ- Google ולכן, הכלי אינו מדויק או שימושי. 

 

אפשרות נוספת לצפות בנתונים היא דרך שירות הפרסום הממומן של גוגל בו תוכל למצוא דו"ח שמשווה בין תנועת המודעות הממומנות לעומת נתוני תנועה אורגנית (מידע זה מיובא משירות Google Webmaster Tools), אך זאת במידה והנך לקוח משלם ב- Google Ads.

 

אם אתה מפרסם בגוגל ואתה מעוניין שיועצי הפרסום של אדאקטיב ינתחו לך את הקמפיין בחינם אתה מוזמן להשאיר פרטים ונחזור אלייך בהקדם

 

הדרך המומלצת ביותר לקבל נתונים במצב הקיים היא צפייה בדו"ח דפי נחיתה בגוגל אנליטיקס. בדו"ח זה תוכל לצפות בדפי האתר אליהם הגיעו הגולשים שלך מתוצאות החיפוש האורגניות ולזהות אחוזי נטישה גבוהים בדפים מסוימים או זמני שהייה קצרים.  נתונים אלו יעזרו לך בניתוח הפעולות שעלייך לבצע באתר על מנת להתאים אותו לגולש, אך עדיין את מילות החיפוש מהן הגיעו הגולשים תוכל רק לנחש. 

 

אז איך כדאי להתייחס כעת לקידום האורגני – SEO? 

ראשית, קידום אורגני אינו מתמקד רק במילות מפתח ספציפיות כפי שהיה בעבר, אלא מבוסס על קידום כללי לדומיין התורם לכך שגם "ביטויי זנב ארוך" (וריאציות שונות למילות המפתח הכלליות) מרחיבים את נפח קהל היעד שמחפש אותך. ביטויים אלה לא רק מגדילים את התנועה לאתר, אלא מספקים תנועה איכותית וממירה יותר. 
אסטרטגיית קידום אתר צריכה להתפרש על טווח גדול של מילות מפתח בתחום העסק ולהרחיב את נראות האתר שלך במנוע החיפוש. נכון, התהליך בו גוגל מסתירה את מילות המפתח שהביאו את התנועה האורגנית לאתר מקשה על היכולת להעריך עד כמה המילים האלה רווחיות עבורך. אך, על ידי בחינה של נתונים אחרים כמו דפי נחיתה, אחוז נטישה מדף כניסה וזמן שהייה באתר, נוכל לדעת נתונים רבים על התנועה שהגיעה לאתר דרך גוגל ולערוך שינויים בהתאם.