לאן נעלם הטראפיק שלי? האמת על המדידה בעידן הפרטיות וה-AI
אם פתחתם לאחרונה את דוחות ה-Google Analytics 4 שלכם והרגשתם שמשהו לא מסתדר, אתם ממש לא לבד. המצב שבו ה-Search Console מראה עלייה בקליקים, בעוד שהאנליטיקס מציג דריכה במקום או אפילו ירידה בתנועה האורגנית, הפך לאחד האתגרים המרכזיים של כל מי שהאתר שלו נמצא בתהליך קידום.
האינטרנט של היום השתנה. השילוב בין מהפכת ה-AI לבין חוקי הפרטיות המחמירים יצר "חורים שחורים" במדידה, שגורמים לנתונים שלכם להיראות אחרת לגמרי ממה שקורה בפועל. אם זה מוכר לכם, זה לא מקרה נקודתי. זה מצב שחוזר אצל כולם בעיקר בגלל פרטיות, באנרי עוגיות ושינויים באופן שבו דפדפנים וגוגל מתנהגים.
מה השתנה ולמה זה משפיע על המדידה
בשנים האחרונות יש הקשחה מתמשכת סביב פרטיות. בשנה החולפת, זה כבר מורגש מאוד בשטח, כי יותר מצבים גורמים לכך שמערכות מדידה מאבדות את “המקור” של הביקור.
ברגע שמערכת המדידה לא מצליחה לזהות מאיפה המשתמש הגיע, היא תסווג את הביקור כ-Direct (כלומר, אין מקור מזוהה). זה לא אומר שהגולש הקליד כתובת. זה אומר שהמידע על המקור פשוט לא עבר כמו שצריך.
ה-AI של גוגל: האתגר שבמדידת נתוני התנועה
אחת השאלות הנפוצות ביותר כיום היא: האם ניתן להפריד בין תנועה המגיעה מ-AI Overviews לבין תנועה אורגנית רגילה? התשובה הקצרה היא: כרגע לא.
נכון לעכשיו, גוגל לא מספקת הפרדה בדוחות בין כניסה שהגיעה מתוצאה רגילה לבין כניסה שהגיעה מתוך תשובות הבינה המלאכותית והיא שומרת על הנתונים הללו כמידע שלא ניתן לפלח בנפרד.
AI Overviews בגוגל: הנתונים מתמזגים
במציאות הנוכחית, גוגל לא מבצעת הפרדה בדיווחי התנועה, מה שיוצר אתגר משמעותי בניתוח הביצועים:
|
כלי המדידה |
אופן הצגת הנתונים |
יכולת פילוח/בידוד תנועת AI |
|
Search Console |
הנתונים מופיעים בתוך הדוחות הרגילים. |
אין פילוח נפרד המאפשר לזהות אם הקליק הגיע מתוצאה רגילה או מה-AI. |
|
Google Analytics 4 |
המשתמש ייספר לרוב תחת הערוץ Google Organic (במידה והמקור נשמר). |
אין דרך טכנית "לסמן" או לבודד כניסות שהגיעו דווקא מה-AI. |
מה לגבי ChatGPT?
כאן המצב מעט שונה, אך עדיין רחוק מלהיות מושלם:
- סיווג התנועה: תנועה מ-ChatGPT מגיעה בדרך כלל תחת סיווג של Referral (הפניה).
- אובדן נתונים: בהרבה מקרים (כמו שימוש באפליקציות, דפדפנים מסוימים או מגבלות פרטיות) המקור לא עובר בצורה תקינה, והתנועה עלולה להופיע כ-Direct.
- נפחים נמוכים: הנפחים משם לרוב זניחים לעומת המסה הקריטית של גוגל, שכן גולשים נוטים פחות להמשיך מהצ'אט אל האתרים עצמם.
השורה התחתונה: נכון להיום, אי אפשר למדוד בצורה נקייה "כמה הזמנות הגיעו רק מה-AI" לעומת חיפוש רגיל. הכל מתרכז תחת המטרייה הגדולה של האורגני, מה שמחייב אותנו להסתכל על התמונה המלאה של צמיחת האתר.
למה תנועה אורגנית נרשמת כ – Direct
הנתון המטעה ביותר הוא העלייה בתנועה הישירה (Direct), דווקא כשהביצועים האורגניים משתפרים. כדי להבין למה זה קורה, חשוב להבין מה המושג Direct באמת אומר ב-Google Analytics 4: בניגוד לדעה הרווחת, "ישיר" הוא לא רק מצב שבו אנשים הקלידו את כתובת האתר בדפדפן, אלא מצב שבו למערכת אין מקור מזוהה. GA4 פשוט לא קיבל או לא הצליח לשמור את נתוני המקור ולכן הוא משייך את הכניסה כברירת מחדל תחת Direct.
Search Console מול Google Analytics 4
|
כלי המדידה |
מה הוא מודד? |
האם מושפע מפרטיות/עוגיות? |
|
Search Console |
פעולות בתוך מנוע החיפוש (קליקים וחשיפות) |
לא |
|
GA4 |
התנהגות בתוך האתר והמרות |
כן (תלוי בהסכמת משתמש) |
ישנן ארבע סיבות מרכזיות לכך שהתנועה האורגנית שלכם מסווגת לקטגוריית ה-Direct:
- עוגיות ( Cookie) ומדיניות פרטיות: הטמעת באנר הסכמה מחמיר גורמת לכך שגולשים שלא אישרו עוגיות באופן אקטיבי עשויים שלא להיספר כלל ב-GA4, או להיספר בצורה חלקית שמאבדת את מקור התנועה המקורי. בשונה מהאנליטיקס, ה-Search Console ממשיך למדוד את הקליקים מהחיפוש בצורה מדויקת, כיוון שהוא לא תלוי במנגנון העוגיות של האתר.
- דפדפנים ופרוטוקולי פרטיות מחמירים: דפדפנים מודרניים (בעיקר במובייל, כמו ספארי וכרום) הפכו לאגרסיביים מאוד בחסימת נתוני מקור (Referral Policy). התוצאה בפועל היא יותר מצבים שבהם נתוני המקור לא עוברים למערכת המדידה, מה שיוצר סשנים ללא ייחוס (Attribution) מלא שנרשמים כניסה ישירה.
- הפניות (Redirects) ושינויים טכניים במבנה האתר: לפעמים, כשמשנים כתובות של עמודים או עוברים לדומיין חדש, ה"תעודת זהות" של מקור התנועה עלולה להימחק בדרך. אם שרשרת ההפניות לא מוגדרת בצורה מושלמת, המידע שגוגל אנליטיקס צריך כדי לזהות את המקור פשוט נשמט.
כך זה נראה בפועל: גולש לוחץ על קישור עם UTM, האתר מפנה אותו אוטומטית לכתובת סופית בלי UTM, והאנליטיקס כבר לא מספיק לקרוא את התיוג. התוצאה: GA4 מאבד את המקור ומסווג את הכניסה כ-Direct.
- סינוני בוטים ותנועה לא איכותית: GA4 משתפר בסינון תנועת ספאם. ייתכן שבשנה הקודמת חלק מהתנועה שנראתה "אורגנית" הייתה למעשה רעש של בוטים ובתקופה הנוכחית, היא פשוט מסוננת החוצה. זה עשוי לגרום למספרים להיראות נמוכים יותר, למרות שהאיכות בפועל השתפרה.
למי להאמין? מפת הדרכים בין ה-Search Console ל-GA4
במציאות של שנת 2026, ניתוח נתונים דורש מאיתנו להבין מהו "מקור האמת" הנכון לכל שאלה עסקית. כדי לקבל תמונה אמיתית, אנחנו צריכים להפריד בין המדידה של גוגל כמנוע חיפוש לבין המדידה של האתר כנכס דיגיטלי:
Search Console: מקור האמת לביצועי החיפוש
Search Console מודד פעולות המתרחשות בתוך מנוע החיפוש עצמו. הוא מתעד קליקים וחשיפות עוד לפני שהגולש נחת באתר שלכם, ולכן הוא לא מושפע מחסימות דפדפנים או מאישור עוגיות.
השורה התחתונה: אם אתם רואים עלייה בקליקים ובחשיפות, והמיקומים שלכם יציבים או משתפרים, זוהי האינדיקציה החזקה ביותר לכך שה-SEO שלכם עובד.
Google Analytics 4: מקור האמת להתנהגות גולשים
GA4 הוא כלי להבנת מה שקורה בתוך האתר- איזה עמודים עניינו את הגולשים ואיפה בוצעו המרות. עם זאת, המדידה שלו תלויה לחלוטין בהטמעה טכנית, בהסכמת המשתמש (Cookies) ובמדיניות הפרטיות של הדפדפנים.
השורה התחתונה: ייתכן מצב שבו ה-SEO בצמיחה, אך בגלל מגבלות השיוך הטכניות, GA4 לא יציג את הצמיחה הזו תחת האפיק האורגני.
איך מזהים שמדובר בפער מדידה ולא בירידה בביצועים?
אנחנו באדאקטיב מזהים דפוס חוזר אצל בעלי אתרים רבים. אם אתם מזהים את השילוב הבא בדוחות שלכם, מדובר ככל הנראה באתגר ייחוס טכני:
- ב-Search Console רואים מגמת עלייה בקליקים או בחשיפות.
- המיקומים הממוצעים של מילות המפתח יציבים או משתפרים.
- ב-GA4 ערוץ ה-Organic נראה תקוע או בירידה.
- ערוץ ה-Direct מציג עלייה חריגה ובלתי מוסברת.
המסקנה המקצועית במקרה כזה: ה-SEO שלכם נמצא במגמת עלייה וגוגל שולח לכם יותר גולשים מבעבר. הפער נובע מכך שחלק משמעותי מהתנועה האורגנית מסווג באופן שגוי תחת ערוץ ה-Direct בגלל חסמי הפרטיות והעוגיות שציינו.
האמת היא בביצועים, לא רק בדיווחים
במצב של סתירה בין הנתונים, הגישה שלנו באדאקטיב ברורה:
- ה-Search Console הוא המדד האמין ביותר לצמיחה: הוא משקף את המציאות בשטח- כמה אנשים חיפשו אתכם ומצאו אתכם בתוך גוגל.
- הבעיה היא בסיווג, לא בתוצאות: הירידה באורגני ב-GA4 היא לרוב טכנית ולא מעידה על איכות הקידום. הטראפיק האורגני שלכם קיים ומגיע לאתר, הוא פשוט נרשם תחת סיווג אחר.
איך לקרוא את נתוני ה-SEO שלכם?
כדי שלא תלכו לאיבוד בתוך ים המספרים והדוחות, ריכזנו עבורכם את עיקרי הדברים שחשוב לזכור כשניגשים לנתח את ביצועי האתר:
- ה-AI והאורגני הם אחד: נכון להיום, גוגל לא מאפשרת הפרדה בדוחות בין תנועה אורגנית רגילה לבין כניסות דרך ה-AI Overviews. הכל נמדד תחת אותה כותרת של "חיפוש אורגני".
- עליית ה-Direct: יותר תנועה "מסווגת" כיום ככניסה ישירה (Direct) ולא כאורגנית. זה קורה בגלל החמרה במדיניות הפרטיות, באנרי עוגיות מחמירים ודפדפנים שחוסמים את המידע על מקור ההגעה.
- הסתמכות על Search Console: בכל מה שקשור למדידת הצלחת ה-SEO, ה-Search Console הוא מקור האמת שלכם. הוא המדד המדויק ביותר לכמות האנשים שמצאו אתכם והקליקו עליכם בתוך גוגל.
- תפקידו של GA4: האנליטיקס נותר כלי קריטי להבנת התנהגות הגולשים והמרות בתוך האתר, אך חשוב לזכור שהוא מושפע באופן ישיר מהסכמות המשתמש (Cookies) ומהטמעה טכנית.
- פער מדידה אינו ירידה בביצועים: כאשר אתם מזהים סתירה בין הכלים (עליה ב-GSC מול ירידה ב-GA4), לרוב מדובר באתגר טכני של שיוך (Attribution) ולא בירידה אמיתית בתוצאות בשטח.