מהי הפניית 301 ומתי כדאי ומומלץ ליישם אותה?
ישנן מספר דרכים להפנות מחדש דף אינטרנט או אתר שלם, שתי הדרכים העיקריות הן קוד תגובה 301 או 302 HTTP.
הבחירה הנכונה למצב המתאים חשובה לקידום אתרים מכיוון שהיא שולחת אות לגוגל כיצד להגיב לדף האינטרנט המופנה מחדש, כולל האם להתייחס אליו כקנוני. (קנוני – אלמנט ב-HTML שמאפשר לבעל האתר לתעדף תוכן ולמנוע תוכן כפול. גירסא קנונית היא גירסא מועדפת)
בעוד שגוגל מפתחת כל הזמן את האופן שבו היא מטפלת באותות, קודי התגובה 301 ו-302 לא השתנו.
במאמר זה נחקור את ההבדלים בין הפניות 301 ו-302 ומתי משתמשים בכל אחת מהן, כיצד הן משפיעות על קידום אתרים ועוד.
מהן הפניות Redirect 301?
הפניה 301 שולחת הודעה למנועי החיפוש כי אתר אינטרנט או דף מסוים הועברו לצמיתות לכתובת URL אחרת. באמצעות ביצוע ההפניה, גולש עובר מכתובת URL ישנה לכתובת URL חדשה שמחליפה את הישנה שכבר לא קיימת (למשל שמחליפים אתר).
באופן ספציפי, הפניה 301 מציינת שכל דף שגולש מנסה לגשת אליו באתר או בבלוג הועבר לצמיתות לכתובת אתר חדשה. במילים אחרות, כתובת האתר שבה השתמשו היא כתובת אתר ישנה שעודכנה.
אתם יכולים לחשוב על הפניה 301 כמו על מעבר דירה. לדוגמא: עברתם דירה ואתם צריכים לשנות את כתובת המגורים שלכם. ההפנייה בעצם מספרת לשירות הדואר שעברת למקום אחר, כך שניתן יהיה לשלוח לכם דואר למקום המעודכן. העברת דואר היא שלב חשוב בכל תהליך מעבר, מכיוון שהוא מבטיח שלא תאבדו שום מידע בעל ערך שנשלח אליכם.
בסופו של דבר שירות הדואר (או תוצאות מנוע החיפוש, במקרה זה) ילמדו את הכתובת החדשה לצמיתות.
את אותו הדבר ניתן לומר על האתר שלכם: אם אתם מעבירים אתר מכתובת אתר אחת לאחרת, עליכם לנקוט בצעדים הדרושים כדי להבטיח שהגולשים שלכם יגיעו למקום הנכון. בשפה הטכנית של קידום אתרים זה נקרא הפניה 301.
מתי כדאי לבצע הפניות 301?
בעיקרון, הפניות 301 מאפשרות לכם להפנות משתמשים מדף אחד לאחר. המקרה הברור ביותר שבו אתם עשוי להזדקק להם הוא כאשר אתם משנים את כתובת האתר שלכם, בעצם בונים אתר חדשים וצריכים לעשות הפניות במטרה להעביר אתר שלם לדומיין אחר.
אבל זה לא המקרה היחיד שבו משמשות ההפניות. משתמשים בהפניות 301 כשרוצים להעביר תוכן ואתם מעוניינים שהתוכן ישמור על ערכו. זה יכול לקרות גם במצב שאתם פשוט מעבירים עמוד X לעמוד Y.
מה ההבדל בין הפניה 301 ל 302?
ההבדל בין הפניית 301 ל-302 הוא פשוט. הפניית 301 משמשת כאשר אתם רוצים להפנות לצמיתות מכתובת אתר X לכתובת אתר Y. הפניה מחדש זו אומרת לגולשים ולמנועי החיפוש שהדף הועבר לצמיתות, ולרוב נעשה בו שימוש כאשר דפים מועברים לצמיתות לכתובת אתר אחרת או הוסרו על הסף.
לעומת זאת, הפניה 302 היא הפניה זמנית. הפניות 302 משמשות כאשר מנהל האתר מתכוון לחזור לכתובת האתר המקורית בעתיד.
במילים פשוטות:
הפניית 301 היא הפניה מחדש בצד השרת שמפנה משתמשים מכתובת URL A לכתובת URL B, תוך איתות למנועי חיפוש שהתוכן של כתובת URL A הועבר לצמיתות לכתובת URL B.
הפניית 302 היא הפניה מחדש בצד השרת שמפנה משתמשים מכתובת URL A לכתובת URL B, תוך איתות למנועי חיפוש שהתוכן של כתובת URL A הועבר באופן זמני לכתובת URL B.
ייתכן שתרצו להפנות עמוד ממגוון סיבות, ביניהן:
- בחירת כתובת האתר הקנונית בין אם WWW וללא WWW
- יש לכם אתר חדש
- הפיכת האתר למאובטח – העברה מ-HTTP ל- HTTPS
- מוצר שאתם מוכרים אזל במלאי ולא יחזור יותר ואתם רוצים שמשתמשים יעברו לקטגוריה הראשית או למוצר מקביל באתר
ההסכמה הכללית היא שהפניית 301 מעבירה 95-99% מסמכות הדף מכתובת אתר ישנה לכתובת URL חדשה. בעוד שגולש לא יבחין בהבדל בין הפניה 301 להפניה 302, עבור מנוע החיפוש, אלו הם אותות שונים לחלוטין.
כברירת מחדל, הפניה 302 לא מעבירה שום סמכות דף מכתובת האתר הישנה לכתובת אתר חדשה. לעתים רחוקות נעשה שימוש בהפניות 302, מכיוון שברוב המקרים אתם רוצים להעביר את סמכות הדף, ורק הפניה 301 תאפשר לכם לעשות זאת.
חשוב לדעת: היזהרו בשימוש בהפניות 301 כאשר ההפניה מחדש אינה קבועה. אם בכוונתכם להסיר את הפניית 301 זמן קצר לאחר הטמעתה: היו מוכנים להמתין מספר שבועות, אם לא חודשים, כדי לראות את כתובת האתר המופנית בחזרה באינדקסים של מנועי החיפוש.
מטרת ההפניה מחליטה באיזה סוג של הפניה לבחור. בחירה באפשרות הלא נכונה עלולה להשפיע על הקידום האורגני שלכם. בחירה בהפניה הנכונה מבטיחה שלפחות תשמרו על הדירוג הנוכחי שלכם.
באילו מקרים משתמשים בהפניות 301?
עליכם להשתמש בהפניה 301 אם אתם:
- שיניתם כתובת URL מסוימת לצמיתות
- העברת דומיין חדש לצמיתות
- העברת האתר מ-HTTP ל– HTTPS
- פתרון בבעיות של תוכן כפול
- פתרון בעיות לאתר עם WWW ובלי WWW
- מיזוג שני עמודים יחד לצמיתות
- שינוי לצמיתות של מבנה ה URL באתר
באילו מקרים משתמשים בהפניות 302?
עליכם להשתמש בהפניה 302 אם אתם:
- רוצים לעשות AB Testing כדי לבדוק את הפונקציונאליות או העיצוב של האתר
- רוצים להפנות גולשים באופן זמני לדף אחר
- רוצים לקבל משוב על עמוד חדש מבלי להשפיע על הדירוג של העמוד המקורי
בגדול, רוב האנשים מעדיפים להימנע משימוש בהפניות 302 ברוב התרחישים, אלא אם כן אתם מתכוונים להשתמש בכתובת ה URL המקורית פעם נוספת בעתיד. הפניות 302 מעצם הגדרתן הן הפניות זמניות ואינן מעבירות את דירוג הדף ל URL החדש.
כיצד הפניות 301 ו-302 משפיעות על SEO?
כאשר אתם משתמשים בהפניית 301, גוגל מסירה את הדף הישן מהאינדקס שלה, ורוב הערך (הון הקישור) מהדף הזה מועבר לעמוד אחר חדש.
עם זאת, חשוב לציין שבכל פעם שתעבירו דף מכתובת אתר אחת לאחרת, ייקח למנועי החיפוש זמן מה להבחין בשינוי – ולכן תראו את ההשפעה ו/או שינויים פוטנציאליים בדירוג רק לאחר זמן מסוים, בדרך כלל פרק זמן זה קצר יחסית.
לגבי הפניות 302, ההסכמה הכללית היא שהפניות 302 לא משפיעות על דירוג ה-SEO. בשימוש נכון, הפניית 302 לא תפגע במאמצי ה-SEO שלכם.
בכל פעם שנבחרו הפניה 302, זה מציין שכתובת האתר של הדף נשארת זהה והשינויים זמניים. לכן גוגל לא מתחשב בזה, והדירוג נשמר. בעצם הדף המקורי נשאר באינדקס בגוגל ושום ערך (הון קישור) לא מועבר לכתובת ה-URL החדשה כי גוגל יודעת שזה רק זמני.
הבעיה מתעוררת כאשר אנשים לא מבינים את ההבדל בין ההפניות הללו, ובוחרים בטעות 302 הפניות להעברה לצמיתות של האתר.
בעיקרו של דבר, יוצרים אתר או דף חדש ולא מעבירים אף אחד מהערך שצברו לאורך זמן מהאתר הישן או מדף מסוים ישן. לכן חשוב להבין את ההבדל בין 301 ל-302, ומתי מתאים להשתמש בשניהם.
למרות שקבענו שהפניות 302 לא משפרות ישירות את הקידום האורגני, להפניות אלה כן יש יתרונות יחסיים:
אחד היתרונות הוא שיפור חווית המשתמש (UX). הדבר המתסכל ביותר עבור כל גולש הוא כאשר קישור באתר לא עובד. כבעלי עסק של אתר, עליכם להימנע מכך בכל מחיר, מכיוון שזה עלול ליצור השפעה שלילית על דירוג המיקומים האורגניים שלכם.
במקרה זה, ההפניה מחדש 302 נחשבת למצילה: עבור אתר חנות, היא מפנה תנועה של גולשים למוצרים דומים (אתם יכולים אפילו לקבוע תאריך שבו המוצר שאזל במלאי יהיה זמין). זה עשוי לשפר או לפחות לשמור על התנועה לאתר. אתם יכולים אפילו לשקול גישת שיווק באמצעות תוכן, ולנווט תנועה לתוכן קשור ומפורט.
למה למנועי החיפוש אכפת מביצוע ההפניות?
רוב הזמן, דפוסי התנועה נשארים זהים. ההשפעה היחידה שיש להפניות מחדש היא הפניות קבועות לעומת זמניות. אבל מה עם מנועי החיפוש? למה הם רואים בכל חשיבות?
יש מיליוני אתרים, וכולם נלחמים על מקומם בדירוג במנועי החיפוש, לדוגמת גוגל. מנועי החיפוש מעוניינים לספק את הדירוג המתאים לכל אתר לפי מידת ההתאמה שלה לצרכי המשתמשים.
לדוגמא, אם אתם מנהלים חנות אונליין, יש מספר גורמים שמנועי חיפוש ישקלו על מנת לדרג את האתר שלכם:
- עיצוב אתר הסחר
- תנועה לאתר
- שיעור יציאה מהאתר
- קישורים נכנסים איכותיים
- הפניות כמות האתרים גדל כל הזמן, והשמירה על דירוג האתר שלכם הופכת לקשה יותר. זה הופך את השימוש המתאים בהפניות מחדש למומלץ לחלוטין.
שימוש לא הולם או שגוי בהפניה מחדש עלול להזיק לאתר שלכם!
שני אלה מתאימים ויעילים – אתם רק צריכים לקבוע איזו תוצאה אתם מחפשים מההפניה שביצעתם.
כל המאמץ הזה הוא במטרה לשמור על מיקומו של האתר שלכם במרוץ למיקומים גבוהים בגוגל
יש לכם שאלות בנוגע להפניות 301 או 302? מוזמנים לפנות אל המומחים שלנו באדאקטיב, בטלפון 072-3340848 או פנו דרך הצ'אט באתר.