איך נוכל לעזור?

עדכון התוכן המועיל 2 – To Be Or Not To Be בגוגל

02/01/2023 זמן קריאה: 5 דק׳

עדכון התוכן המועיל של גוגל יצא לאור בשבוע הרביעי של חודש אוגוסט 2022. מדובר בעדכון ליבה גדול, אשר לדברי מומחים רבים יחולל גל גדול שיכול לפגוע או לקדם אתרים באופן משמעותי. העדכון הוחל קודם על אתרים באנגלית ברחבי העולם, אך לא פסח על האתרים הישראלים בעברית וכבר בחודש ספטמבר השנה ראינו אתרים ראשונים שנפגעו כתוצאה מתוכן ירוד ורדוד. העדכון פוגע באופן כללי בכל סוגי האתרים, כולל אתרי חנות (איקומרס) אשר מכילים דפי מוצר שכתובים באופן גרוע. העדכון מסווג את האתרים לשניים: אתרים בעלי תוכן איכותי מול אתרים בעלי תוכן לא איכותי. אתר שייפגע כתוצאה מהעדכון עשוי "לחטוף" חזק מאוד ויכול "לשאת" תווית של "נגוע" למשך מספר חודשים ואפילו לתקופה של עד חצי שנה. גם אם יתוקנו התכנים השליליים באופן מידי ייקחו מספר חודשים עד שגוגל יסיר את התווית והאתר יוכל להגיב בחיוב למאמצי הקידום ולסריקות של גוגל.

המאמר הבא, יינתח את עדכון התוכן הנוכחי, יציג את הסכנות האורבות לאתרים בעדכון אך גם את הפעולות שיש לעשות בשביל לצאת מהעדכון חזק ומקודמים יותר.

מהו עדכון בגוגל?

עדכון ליבה של גוגל הוא בעל פוטנציאל לשנות לחלוטין את סדר תוצאות החיפוש! הוא עובד בצורה רוחבית, כלומר, חוצה שפות, חוצה יבשות ומדינות, ופוגע בכל תחומי הקידום.

בשני העשורים האחרונים גוגל ביצעו אלפי עדכונים ושיפורים לאלגוריתם החיפוש שלהם. מטרת השינויים והשיפורים היא ברורה – מציאת הנוסחא המיטבית שבה האלגוריתמים של גוגל ימצאו את התשובות האיכותיות ביותר לשאילתות הגולשים במנוע החיפוש בגדול בעולם.

בכל שנה גוגל מבצע מאות עדכונים, רובם המכריע מהווים שינויים קטנים ושוליים, מספר פעמים בשנה ישנם עדכונים גדולים יותר ומשמעותיים יותר אך עדיין לא מהווים "מגה עדכונים". אחת לכמה שנים גוגל משיק "עדכוני על" – עדכוני ליבה שמשנים את המפה ויוצרים מציאות אחרת, כאלו שצריך להתיישר לפיהם ולבצע התאמות באתרים על מנת לא "להיענש" ועל מנת להתאים את האתר לצרכים ולהנחיות החדשות.

כאמור, לאורך השנים ביצעה גוגל מספר עדכוני ליבה שנכנסו לספרי ההיסטוריה של קידום האתרים, ניתן לציין את עדכון פנדה (תוכן) בפברואר 2011, עדכון פינגווין (קישורים) באפריל 2012, עדכון גוגל Mobile First באפריל 2015 ששם דגש על ידידיות למשתמש בנייידים, עדכון RankBrain שנועד לשפר את ההקשר בתוצאות החיפוש, עדכון ה-Medic באוגוסט 2018 ועוד. חשוב לציין שלכל עדכון גדול נוצרים אחרי מספר חודשים ושנים עדכונים נוספים הקשורים אליו שבדרך כלל מקבלים מספרים עוקבים (כמו למשל פנדה 4 בשנה 2014).

הסמיכות של העדכונים הנלווים בחצי שנה שאחרי "עדכון התוכן המועיל 2" מאוגוסט 2022 מעיד על חשיבות העדכון ועל היקפו.

עדכון פנדה 2011 – העדכון ששם את נושא התוכן על מפת הקידום

אם צריך לסמן מועד ואירוע בו נושא התוכן הפך למכריע בקידום אתרים בכל העולם אזי עדכון פנדה שהושק בשנת 2011 הוא יריית הפתיחה. באותם זמנים נושא התוכן הפך לאחד משניים או שלושת מרכיבי הקידום המשמעותיים ביותר ולא בכדי המשפט האלמותי של ביל גייטס משנת 1996 הפך למשפט מפתח בקרב מקדמי אתרים: Content is king.

עדכון פנדה בשנת 2011 העמיד סטנדרטים אחרים לגבי תוכן באתרים, לא עוד ערמות של מילים לא רלוונטיות או קידום ב"כובעים שחורים", לא עוד העתקת תכנים מאתרים אחרים. גוגל העניש אתרים שנמצאו בהם:

  • תכנים משוכפלים מאתרים אחרים.
  • עמודים ללא תוכן שרק מבוססים על משפטים בודדים.
  • תוכן שבו מילות החיפוש חוזרות על עצמן עשרות או מאות פעמים.
  • אתרים שהיו בהם ריבוי פרסומות- חומר שיווקי, ביחס קיצוני לתוכן עצמו.

משנת 2011 ועד היום, לאורך עדכוני פנדה נוספים, בגוגל עובדים ימים ולילות לשדרג את האלגוריתם שבוחן ומסווג תוכן איכותי. בשנים האחרונות הקרב הגדול ביותר של גוגל הוא כנגד מכונות הכתיבה האוטומטיות, כאלו שמייצרות תוכן לאתרים. העדכון הנוכחי "עדכון התוכן 2" נועד להתמודד בדיוק עם התופעה הזו, מלחמה כנגד תוכן המיועד למנועי חיפוש, בעוד גוגל רוצים לראות תוכן שמיועד לאנשים ולצרכים שלהם. 

עדכון התוכן המועיל 2 – קווים לדמותו

עדכון התוכן המועיל של גוגל (או בשמו הלועזי Helpful content update), יצא לאור בין ה-22 ל-25 באוגוסט 2022. העדכון בעל פוטנציאל לשנות באופן משמעותי דירוגים במנועי החיפוש, שכן האלגוריתם יפגע באתרים עם תוכן ירוד ותוכן שמיועד למנועי חיפוש ולא מיועד לאנשים. עדכון האלגוריתם החדש יכוון לפגוע באתרים שהתוכן בהם נכתב ע"י רובוטים, כלומר באמצעות אתרים שמייצרים תכנים שנכתבו ע"י בינה מלאכותית (AI)

ישנם היום כלים (אתרים) המציעים תוכן לאתרים הנכתב ע"י AI ,תוכן שנכתב בשניות. בעלי אתרים יכולים להכניס לאתר שלהם 10 מאמרים המכוונים ל-SEO שנכתבו ב-3 דקות ובכך למלא אחר צורך קידומי חשוב: זה מהיר, זול יותר מלכתוב לבד או לשלם לאדם שיכתוב את התכנים ומפשט את התהליך. אתרים כמו JASPER או COPYMATIC נותנים את השרות הנ"ל, אולם, התכנים הנכתבים באתרים אלו אינם איכותיים מספיק, לא מספקים את המענה הלוקאלי ואת הייחודיות של בעל העסק/המותג ומעל הכל לא מייצרים תוכן מקורי חדש לגולשים אלא ממחזרים חומר שכבר קיים ברשת.

האלגוריתם יוכל לזהות אתרים ש"הועמסו" בתכנים חדשים שנכתבו ע"י מכונות ולהעניש אותם בדירוגים. דמיינו אתר שביום אחד הוכנסו בו תכנים עם חצי מיליון מילים… איזה "בוסט" זה אמור לתת לאותו אתר על פני המתחרים שלו, העדכון אמור לתת מענה למקרים כאלו…

העדכון אמור לתת עדיפות לאתרים שהוכנסו אליהם מאמרים ותכנים באופן אורגני, בצורה רצופה, אבל לא בכמויות מטורפות של מילים, יינתן עדיפות לתוכן מקורי שרלוונטי לקוראים, נותן ערך מוסף ומתייחס לייחודיות וללוקאליות של העסק. העדכון יספק לגוגל יכולת לטרגט תוכן לא מקורי (שנוצר ע"י בינה מלאכותית) ותוכן רדוד – ללא עניין ועומק עם ערך מוסף נמוך לקוראים (בשפה פשוטה – תוכן שיש בו מכבסת מילים ללא כל מטרה ייפגע).

בתחילת העדכון, קיץ 2022, הצפי היה שאתרים עם 30% תוכן ירוד ייפגעו כתוצאה מהעדכון, אך CASE STUDIES מהרבעון האחרון של 2022 מראים על רף נמוך יותר, ונכון לדצמבר 2022 יש אינדיקציות לא רשמיות לרף של 15% תוכן ירוד המהווים פוטנציאל לפגיעה מהעדכון. צריך לזכור, מדובר במידע לא מבוסס לחלוטין שלא מקבל סימוכין רשמי מגוגל, ולפיכך צריך לקחת את המספרים באופן חשדני ולא כמוחלטים.

אילו אתרים ייפגעו מהעדכון?

אתרים שייפגעו מהעדכון יחושו באפקט רחב ולא רק בירידה נקודתית של טראפיק בעמודים עם התוכן הירוד, כלומר הפגיעה תהיה גם בעמודים עם תוכן איכותי, כך שכל האתר עשוי להיפגע באופן רוחבי. האתר "יסומן" וייפגע כתוצאה מהעדכון. הפתרון של שימוש ב-noindex עבור דפים לא טובים הינו פתרון זמני בלבד שלא יחזיק מים בטווח הארוך, והוא טוב רק לזמן הקצר. ככל שיש באתר מסוים תוכן לא איכותי ביותר עמודים כך סיכויי הפגיעה של האתר גדלים.

להלן רשימה של סוגי אתרים שייפגעו מעדכון HCU:

  • אתרי AI – אתרים שנוצרים ומבוססים על תוכן מבינה מלאכותית.
  • אתרים כלליים – אתרים גדולים המכילים תכנים רוחביים ולא תמיד קשורים, כולל אתרי חדשות שיחוו ירידה.
  • אתרים המקבצים מידע מאתרים אחרים (אגרגציה), כולל אתרי אינדקסים. אלו אתרים עם פוטנציאל גבוה לתוכן ירוד.
  • אתרי קניית קישורים – אתרים פופולאריים בישראל.
  • אתרים נישתיים עם תוכן ירוד.

כיצד יש להתמודד עם העדכון?

ראשית, זאת הזדמנות להוריד את מפלס הלחץ. אם התוכן באתר שלכם איכותי, מקורי, מראה מומחיות אמיתית, לא נכתב ע"י מכונות וכזה שנותן מענה לשאלות ושאילתות הגולשים אז לא תיפגעו ולמעשה ההיפך, גוגל ידרג גבוה את האתר שלכם ואתם "תתוגמלו" על כך בתוצאות הדירוג של מנוע החיפוש.

במידה והאתר שלכם כן מהווה פוטנציאל להיפגעות מעדכון HCU עליכם לבצע פעולות מניעה ויפה שעה אחת קודם.

תעברו על האתר שלכם ותמחקו או תשדרגו תוכן לא איכותי. תוכלו לדעת אם תוכן איכותי או לא אם תשאלו את עצמכם מספר שאלות:

  • האם התוכן באתר מיועד להביא טראפיק או מיועד לתת תשובות לשאלות האנשים ולכותרת של העמודים?
  • האם התוכן באתר מקורי או שמדובר בגיבוב של תכנים ממספר מקורות ורק עבר שכתוב?
  • האם יש ערך מוסף בתוכן? יש חיבור לכותרת ולנושא התוכן? האם יש התייחסות לעסק שלכם? חיבור לוקאלי?
  • האם אתם מייצרים תוכן המשקף את המומחיות שלכם בתחום העיסוק?
  • האם התוכן יבריח קוראים או יגרום להם לסקרנות ולהמשיך לשהות באתר?

עוד פעולות שכדאי לעשות:

  • כתבו על נושאים הקשורים לעסק שלכם, על תחום המומחיות שלכם, תסבירו מה הערך המוסף שלכם (מחיר, שרות, מיקום ונגישות, מומחיות וידע, וכו'…)
  • בדקו מהן השאלות בגוגל לגבי ביטויי חיפוש רלוונטיים ותתנו מענה לשאלות בתוכן איכותי.
  • תעשו משחקי תפקידים – תנסו לקרוא את התוכן מעיניהם של הלקוחות ותשאלו את עצמכם האם התוכן איכותי מספיק ואם לא חסר משהו. תרדו לפרטים, תנו דוגמאות, תעמיקו בהסברים.
  • בדקו תוכן קיים – אל תתייחסו למאמרים ישנים כ"שגר ושכח", קראו את התוכן באתר אחת לתקופה ושדרגו ובצעו התאמות למה שצריך.
  • אל תסתבכו עם גוגל, גם אם נראה לכם שקיצורי דרך (הזמנת תוכן מבינה מלאכותית) יסייעו לכם לחסוך זמן וכסף, העדכון האחרון יוכיח לכם שטעיתם. תוכן איכותי זו השקעה נכונה באתר ובלקוחות שלכם.

מילות סיכום

גוגל הוציא הנחיות מאוד ברורות לקראת העדכון הנוכחי. מקדמי אתרים ואנשים שמבצעים פעולות קידום באתרים שלהם צריכים וחייבים לעקוב ולפעול לפיהם.

לא מדובר רק בפעולות מניעה או טיפול שאחרי פגיעה אלא בפעולות שימור וניהול נכון של אסטרטגיות קידום אתרים. העיסוק בתוכן לא נגמר ויש לבחון את התוכן באתר שלכם כל הזמן, לעדכן מספרים ונתונים, לעבות תכנים, להוסיף מידע חדש וכו'. אנחנו מזמינים אותך לקרוא בקישור הבא המלצות נוספות ושיטות לטיפול בתוכן באתר.

לשאלות נוספות ובקשות למידע אודות העדכון של גוגל ניתן לפנות למומחים של אדאקטיב בטלפון 072-3340848 או בטופס כאן למטה