איך נוכל לעזור?

בניית קישורים – מדוע קישורים חשובים עבור קידום אורגני?

25/03/2021 זמן קריאה: 6 דק׳

גוגל ביצע עדכונים, שינויים והתאמות לאורך השנים האחרונות שהפכו את הקישורים לחלק חיוני ב-SEO ומה שהיה נכון לפני חמש שנים ויותר אינו נכון היום. המאמר הבא יסייע לכם בהבנת תחום הקישורים הנכנסים, קישורים יוצאים, קישורים שבורים וקישורים פנימיים וכיצד הם יכולים להועיל או לפגוע בקידום האורגני שלכם.

בימים הראשונים של קידום אתרים, עוד לפני שגוגל הוקמה, דירוג האתרים התבסס במידה רבה על שימוש במילות מפתח בתוכן הדף.

ללא אלגוריתמים מתוחכמים של מנועי החיפוש, השימוש במילות מפתח הייתה הדרך הקלה ביותר לקבל דירוג של האתר. ההיגיון היה פשוט: ככל שמשמשים יותר במילות מפתח בדף האתר, כך סביר להניח שהדף אכן עוסק במה שכללנו במילות המפתח.

למרבה הצער, מקדמי אתרים באותה תקופה ניצלו את השיטה הזו והשתמשו במילות מפתח באופן לא טבעי על ידי שימוש יתר במילות המפתח כדי לקבל דירוג גבוה יותר. שיטה זו מכונה בימינו דחיסת מילות מפתח (Keyword Stuffing). טכניקה זו השיגה יתרון על פני אתרים אחרים במנוע החיפוש, כי העמיסו בדף עשרות פעמים את מילות המפתח. כיום, מדובר בטכניקה פסולה שתפגע קידום האתר.

לאורך ההיסטוריה בגוגל, דירוג האתרים במנוע החיפוש התבסס על האלגוריתם PageRank, שפותח על ידי פייג' (אחד ממייסדי גוגל) ונקרא על שמו בזמן שלמד אחזור מידע באוניברסיטת סטנפורד. הרעיון העיקרי היה להשתמש בקישורים בין דפי אינטרנט כגורם משפיע על דירוג אתרים.

סוגי קישורים – פנימיים, נכנסים ויוצאים

קישור או היפר-לינק הוא אובייקט שניתן ללחיצה עליו בדף האתר שמוביל מדף אחד למשנהו. קישורים עשויים להופיע כטקסט, תמונות או כפתורים.

אנו יכולים לסווג קישורים על בסיס יעד הקישור, בין אם הוא מוביל משתמשים לדף אחר באותו אתר או לאתר אחר.

  • קישורים פנימיים הם קישורים בין הדפים באתר האינטרנט שלכם. מנועי חיפוש קובעים זאת על ידי התבוננות בשם הדומיין; אם הקישורים בדף מקשרים לדפים אחרים באותו תחום, הם נחשבים לקישורים פנימיים. * אם מסיבה כלשהי, האתר שלכם נבנה עם יותר מדומיין אחד, מנועי החיפוש יראו בכך קישור חיצוני.
  • קישורים נכנסים הם קישורים שמגיעים אל האתר שלכם מאתרים אחרים או מאתר אחר שלכם עם שם דומיין אחר.
  • קישורים יוצאים הם הקישורים באתר שלכם המקשרים לאתרים עם שם דומיין אחר.

אתרים איכותיים הם כמו חברים טובים שאליהם אתם פונים כדי להתייעץ על משהו: הם אמינים, מהימנים ויש להם איזושהי סמכות בנושא.

בכל פעם שדף אינטרנט כלשהו מקשר לדף אינטרנט אחר, יוצר התוכן שבו נמצא הקישור עשה זאת מסיבה כלשהי.

לעתים קרובות הם אוהבים את הדף שאליו הם מקשרים מכיוון שיש בו מידע התומך או מתבסס על המידע בעמוד הראשון. מצד שני, ישנם מקדמים/בעלי אתרים המקשרים לדפים מסיבה הפוכה; יתכן שהם מקשרים לדף שהם רוצים לבקר (מבחינת שיפוטית) או לא מסכימים איתו. עם זאת, שני הקישורים הללו טובים לדף המקושר אליו. בין אם התוכן אהוב ובין אם הוא תוכן שלילי. לפיכך, קישורים בדפים הם כמו הצבעות אמון, אמינות וסמכות. ככל שהדף מקבל יותר קישורים, כך הם מקבלים יותר "קולות", מה שיכול לשפר את הדירוג שלהם.

עם זאת, כמות הקישורים שהאתר מקבל אינה כל מה שחשוב, לגוגל חשוב יותר איכות הקישורים ולא הכמות. אף אחד לא אוהב חברים מזויפים. לפעמים אתם יכולים לזהות מיד אנשים מזויפים, אך בפעמים אחרות, זה לא יהיה כל כך קל. זה ההבדל הגדול בין העבר להווה, בעבר מקדמי האתרים היו שותלים יותר מידי קישורים וגוגל "אהב" את זה. היום יש דגש על קישורים איכותיים בנוסף לתוכן איכותי.

הדימוי הזה נכון גם כאשר גוגל מתבונן באתרים. קישורים שנראים כמו הצבעות אמון ניתן לזייף בקלות באמצעות דברים כמו:

  •  פורומים אונליין
  • תגובות בבלוג
  • ערך בוויקיפדיה
  • פרופילים במדיה החברתית
  • בלוג מאמרים
  • אתרי שאלות ותשובות
  • שיתוף סימניות חברתיות

דוגמאות אלה נקראות קישורים מלאכותיים. לפעמים, גוגל מזהה מיד שהקישורים מזויפים, אך לא תמיד. זה יכול לקחת לגוגל זמן מה כדי להבין ולזהות שאכן מדובר בקישורים מלאכותיים. לקישורים מלאכותיים אלו השלכות שליליות על הדפים ומיקומם האורגני עלול להיפגע מגורמי דירוג שונים העוקבים אחר איכות הקישורים, כמו גם מעדכוני אלגוריתם, או אפילו מפעולות ידניות של גוגל. על מנת לקבל קישורים טובים וטבעיים, אתר זקוק לתוכן איכותי, אמין וסמכותי.

קישורים נכנסים עדיין חשובים

במהלך העשור האחרון, גוגל יישם סדרה של עדכוני אלגוריתמים חשובים. אחד העדכונים החשובים הללו נקרא פינגווין. עדכון הפינגווין של גוגל, ששוחרר באפריל 2012, הפך רשמית ב-2017 לחלק חיוני באלגוריתם הליבה.

עדכון פינגווין אפשר לגוגל להעריך את איכות הקישורים בצורה יעילה יותר ולהילחם בתופעת הספאם המבוצעת בין השאר דרך קישורים חיצוניים. מיד לאחר עדכון זה, ניתן הרושם כי קישורים כבר לא חשובים, עם זאת, זה לא המקרה – קישורים עדיין חשובים לדירוג אתרים.

קישורים משקפים לנו את איכות תוכן העמוד כל עוד הם קישורים טבעיים ומה שעדכון פינגווין עשה, זה להקל על גוגל לזהות קישורים מלאכותיים.

קישורים תמיד היו גורמי דירוג חשובים; עם זאת, השיטות להשגת קישורים התפתחו, במיוחד לאחר שהגיע עדכון הפינגווין. לאחר העדכון, כעת יש דגש חזק יותר על קישורים טבעיים, מה שגרם למקדמי אתרים רבים בתעשייה להתמקד הרבה יותר בשיווק תוכן.

אחד ההיבטים החשובים בקישורים נכנסים שמנועי החיפוש שמים לב אליהם הוא טקסט עוגן (Anchor Text) של קישור. טקסט עוגן הוא הטקסט הניתן ללחיצה על כל קישור או על הטקסט החלופי של תמונה בקישורי התמונה.

מבחינה היסטורית, עד 2012 בערך, טקסט עוגן היתה הדרך שעוזרת לגוגל להבין במה עוסק דף האתר. למעשה בעבר נעשה שימוש לרעה של טקסט העוגן מה שגרם לפיצוץ של קישורים שיוצאים מביטויים שחוזרים על עצמם שוב ושוב, ללא הקשר לאיכות או לרלוונטיות של הדף.

עדכונים קודמים רבים של גוגל התייחסו לבעיה זו, כולל עדכון פינגווין, בו הטיית עוגן ממוקדת מילות מפתח מוגזמת עשויה להראות לא טבעית ועשויה להשפיע לרעה על הדירוג במנוע החיפוש. מאז עדכון פינגווין, היה דגש חזק על טקסט עוגן טבעי בקישורים הנכנסים באתר שלכם.

2 נקודות שכדאי לשים לב אליהם כדי לא לסכן את מאמצי בניית הקישורים שלכם:

  • באופן טבעי, כאשר אנשים מוסיפים קישור לדף המגיע לאתר שלכם, לעתים קרובות טקסט העוגן יהיה שם המותג או החברה שלכם. לפיכך, אם טקסט העוגן הממוקד במילת מפתח שלכם הוא בכמות גדולה יותר מטקסט העוגן הממותג שלכם, הדבר עלול לגרום לבעיות. עדיף שיהיה יותר טקסט עוגן שיוצא ממותג.
  • לא כולם חושבים אותו דבר, וזה מאוד לא סביר שהרבה אנשים ישתמשו בדיוק באותו טקסט עוגן. אם אתם ממשיכים לבצע אופטימיזציה לאותו טקסט עוגן כשאתם מנסים להשיג קישורים מאתרים אחרים וזה מתחיל להפוך לטקסט העוגן העיקרי וזה לא שם המותג שלכם, זה מאוד לא טבעי. חשוב לראות גיוון כלשהו בטקסט העוגן, אפילו כולל טקסט עוגן כללי כמו "לחצו כאן", "בקרו כאן", "לצפייה ב" וכדומה.

מדוע קישורים פנימיים חשובים עבור הקידום האורגני?

תתמקדו בקישורים פנימיים לאורך האתר שלכם! גוגל משתמש בקישורים פנימיים כדי לגלות תוכן חדש. נניח שאתם מפרסמים דף חדש באתר ושוכחים לקשר אליו ממקומות אחרים באתר שלכם. אם אנו מניחים שהדף אינו במפת האתר שלכם ואין בו קישורים נכנסים, גוגל לא ידע שהוא קיים. הסיבה לכך היא שה'זחלנים' של מנוע החיפוש לא יכולים למצוא אותו.

יתרון נוסף של קישורים פנימיים הוא שזה מגדיל את זמן הגלישה של המבקרים באתר והם לומדים טוב יותר על העסק שלכם. קישורים חיצוניים עלולים להוציא את המבקר מהאתר ולהעבירו לאתר אחר, ואז לא בטוח שהוא יחזור אליכם…

*הידעתם? דפים ללא קישורים פנימיים המפנים אליהם נקראים "דפים יתומים"

קישורים פנימיים מסייעים גם לזרימת PageRank ברחבי האתר שלכם וככל שלדף יש יותר קישורים פנימיים, כך ה-PageRank גבוה יותר. עם זאת, לא מדובר רק בכמות; לאיכות הקישור יש תפקיד חיוני.

הקישורים הפנימיים שלכם צריכים לשרת שלוש מטרות עיקריות:

  • הם מאפשרים לגולשים לניווט באתר בין הדפים השונים
  • הם מסייעים ביצירת היררכיה נכונה עבור האתר שלכם
  • הם עוזרים בפיזור קישורים (כוח דירוג) סביב אתרים

קישורים יוצאים: אחת הטקטיקות המוערכות ביותר בשיווק תוכן

קישורים יוצאים הם אולי אחת הטקטיקות המוערכות ביותר בשיווק תוכן ובקידום אורגני.

כל מי שעושה קידום אורגני יודע שקישורים המפנים לאתר שלכם חשובים עבור גוגל. למעשה קישורים יוצאים חשובים הן לקידום אתרים והן לחוויית המשתמש באתרכם.

מדוע קישורים יוצאים חשובים?

קישורים יוצאים הם אחת הדרכים שאנשים ומנועי חיפוש מגלים תוכן שימושי. הם חשובים מכיוון שהם יכולים לשפר את התנועה האורגנית, לבנות אמון ואפילו להקל על מערכות יחסים עם עסקים אחרים.

קישורים יוצאים משפרים SEO

קישור למקורות חיצוניים איכותיים עשוי לסייע במיטוב הסריקה של מנוע החיפוש בכמה דרכים. קישורים יוצאים מביאים לאיזון ולאותנטיות ה-SEO הכוללת של האתר. קישורים יוצאים עוזרים להשיג סמכות באותו אופן כאשר אתם מפנים למקורות המשמשים ליצירת התוכן שלכם.

עד כמה קישורים יוצאים משפיעים על דירוג העמוד בתוצאות מנועי החיפוש?

קישורים יוצאים כשלעצמם לא יזיזו הרים כמו שבניית קישורים נכנסים למשל יזיזו. קישורים יוצאים משפיעים על דירוג האתר, כי הם בונים אמון מול מנוע החיפוש, אך הם אינם גורם משמעותי לקידום האתר שלכם כמו הקישורים נכנסים. 

קישורים שבורים – מדריך קצר

מהו קישור שבור?

כאשר אתם לוחצים על קישור והדף לא נפתח לכם, מופיע לכם דף עם הכיתוב שגיאה 404 או המילה Error 404 או Not Found עם או בלי סמיילי עצוב.  קיים עדיין ויכוח עד כמה הם משפיעים על הקידום, מצד אחד גוגל לא יעניש אתר עם קישורים שבורים אך מצד שני הגולשים יאבדו אמינותם וסבלנותם באתר עם קישורים שבורים, במיוחד אם יש כמה כאלו. בנוסף, אם לדף עם הקישור השבור יש חשיבות לקידום של מילת מפתח אז כמובן שיש פגיעה נקודתית בקידום.

ישנם מספר כלים לבדיקת קישורים שבורים באתר, רובם חינמיים ולא מצריכים הוצאה כספית, גם השימוש בהם אינו מורכב מידי: Screaming Frog הוא אחד מהם, וגם ה-Search Console של גוגל.

בהתאם לגודל האתר כך נמליץ על בדיקה של הקישורים השבורים (בין פעם בחודש לפעם ב 3-4 חודשים, תלוי בגודל ומורכבות האתר)

לסיכום

קישורים היו, ועדיין הינם, חלק חשוב ב-SEO ונראה שזה יהיה כך גם בשנים הבאות. עם זאת, כמו דברים רבים אחרים בקידום אתרים, האופן שבו נעשתה אופטימיזציה בעבר, שונה בהרבה לאופן בו היא נעשית כיום. אנו מסווגים קישורים כקישורים נכנסים, קישורים יוצאים וקישורים פנימיים.

קישורים נכנסים מספקים את ההשפעה הגדולה ביותר שכן הם דומים לקולות אמון, אמינות וסמכות המסייעים בדירוג, אך חשוב שקישורים נכנסים אלה יהיו קישורים טבעיים המגיעים מאתרים רלוונטיים איכותיים.

קישור פנימי עוזר להפיץ את דירוג הדף מהקישורים הנכנסים לדפים אחרים באתר כדי לעזור בשיפור הדירוג בעמודים רבים אחרים. יתר על כן, קישורים פנימיים אינם עוסקים רק במנועי חיפוש, אלא גם משרתים את הגולשים.

מקדם אתרים טוב ידע להשתמש בקישורים יוצאים רק באופן שנראה טבעי לגולשים. פרופיל קישורים איכותי יעזור להראות סימנים אלה וגם יעזור לשייך את האתר שלכם לאתרים איכותיים יותר.

אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לסייע לכם בבדיקת הקישורים של האתר שלכם וליצור לכם אסטרטגיית קישורים במסגרת הקידום האורגני של האתר. פנו אל המומחים שלנו בטלפון 072-3340848 או ממש כאן בטופס צור קשר.

עוד בבלוג