איך נוכל לעזור?

גוגל תג מנג'ר (Google Tag Manager) – מדריך מלא ומעשי

14/09/2020 זמן קריאה: 5 דק׳

הבסיס לשיווק דיגיטלי נכון מסתמך על נתונים. זה ממש לא משנה איזה סוג אתר יש לך, אם זה אתר מסחר ענקי, אתר לעסק קטן או בלוג, זה הכרחי עבורך לדעת ולהבין כיצד אנשים מתקשרים ופועלים באתר האינטרנט שלך. Google Analytics מספק חלק גדול מהתובנות החשובות שאתה מחפש, אך כאשר משתמשים בהן לבד, יש לכך מספר מגבלות, שחלקן משמעותיות. על ידי שימוש בגוגל תג מנג'ר בשילוב עם Google Analytics וכלים נוספים ניתן לאסוף נתונים רבים ומגוונים ולהגיע לשיפור מהותי בכל עמודי האתר.

גוגל תג מנג'ר היא מערכת ניהול תגים (TMS) חינמית מבית גוגל המאפשרת להטמיע במהירות ובקלות קודי מדידה וקטעי קוד הידועים בכינוי "תגים" באתר אינטרנט או באפליקציה לנייד. וכל זאת ללא צורך לשנות את הקוד הקיים באתר. לאחר הוספת קוד גוגל תג מנג'ר (Google Tag Manager) לאתר, אפשר להראות בקלות תצורות אנליטיות ותגי מדידה על גבי ממשק משתמש מבוסס אינטרנט.

גוגל תג מנג'ר (GTM) הוא כלי חיוני וחשוב מאין כמותו להבנה וניתוח התנהגות משתמשים באתר שלכם, הוא אינו מראה את הנתונים והמידע, אך משמש כמכשיר לאיסוף אינפורמציה והעברתה לפלטפורמה אחרת כמו Google Ads, Facebook או Google Analytics (כמכשיר מדידה). החשיבות הגדולה של הכלי היא באפשרות לבצע שיווק דיגיטלי באופן יעיל ומדויק.

לאמיתו של דבר גוגל תג מנג'ר מאפשר למתכנתים או לבעלי האתרים להטמיע תוספים שונים לתוך האתר או האפליקציה באמצעות שורת קוד בודדה. למרות שלפי גוגל אין בדרך כלל צורך בידע מוקדם על מנת לשלוט בכלי זה, הרי שבמציאות כדאי מאד שיהיה ידע טכני בסיסי בתכנות, או יכולת לימוד עצמי על מנת לשלוט בגוגל תג מנג'ר.

השימוש בגוגל תג מנג'ר עדיין דורש יישום טכני מסוים ולמרות שהוא מסייע בהפחתת הצורך להסתמך על מפתחים, זה לא מבטל אותם לחלוטין. עדיין יש צורך במישהו שיוסיף את קוד הקונטיינר לכל עמוד באתר. לגוגל תג מנג'ר יש המון תבניות תגים מובנות לבחירה שחלק גדול מהן קל להטמיע לבד, אך חלקם מותאמים אישית ומורכבים כך שכנראה תידרש עזרה של מישהו שבאמת מבין קוד. במידה ויש תגים קיימים שנוספו באופן ידני לקוד המקור יש להסיר קודם כל את התגים הישנים כדי לא לקבל נתונים כפולים.

גוגל תג מנג'ר מאיץ תהליכים רבים, ניתן להוסיף תגים חדשים במהירות רבה ורבים מהם אינם דורשים כל שינויי קוד באתר. הכלי הזה נהדר עבור משווקים מכיוון שהוא באמת מזרז תהליכים ובאמצעותו אפשר לבצע בדיקות של כל שינוי באופן עצמאי.

מהם בכלל תגים ולמה צריך לנהל אותם? 

תג הוא למעשה שורת קוד המוצמדת לעמוד מסוים באתר אינטרנט ומשמש לשם שליחת אינפורמציה מהאתר למערכות צד שלישי. לתגים קיימים עשרות שימושים ביניהם שליחת אינפורמציה ונתונים שונים אל פייסבוק, לינקדאין, גוגל אנליטיקס, גוגל אדס ועוד. ישנן שתי אופציות לשתילת תגים באתר, באמצעות עריכת הקוד והטמעתו בתוך הקוד של האתר או בדרך הפשוטה והנוחה דרך גוגל תג מנג'ר שאותו אין צורך לערוך כל פעם מחדש. למעשה, יש בו באופן מובנה מספר תגים כך שמדובר בחסכון זמן רב.

מה זה מפעילים? (Triggers)

ע"י הטריגר אפשר לקבל החלטה מתי יש להפעיל תג מסוים. בכדי להפעיל את התג יש צורך להשתמש בטריגר אחד או במספר טריגרים. הם למעשה מחליטים האם מתקיים תנאי כלשהו להפעלת התג או לא, במידה והתנאי לא מתממש התג לא מופעל. הטריגרים יכולים לקבוע את פתיחתו של תג חדש בדרכים רבות ושונות: גלילה, לחיצה על גורם בדף, צפייה בעמוד מסוים, שליחת טפסים ועוד.

מה זה תג קונטיינר ומה הוא מכיל בדיוק? (Container Tag)

תג קונטיינר הוא קטע קוד שממוקם בכל עמוד באתר. קוד זה משמש ממש כקונטיינר-מחסן בו ניתן להציב את כל קודי המעקב מחוץ לאתר בממשק של גוגל תג מנג'ר, המשמעות היא שכך אפשר לעדכן, להוסיף או להסיר את התגים השונים, דרך הממשק של גוגל תג מנג'ר ולהימנע מזמני פיתוח ארוכים.

מהן שכבות נתונים ולמה הן משמשות? (Data layers)

Data layers הן שכבות מידע שאפשר להגדיר אותן בכדי להעביר את האינפורמציה לגוגל תג מנג'ר. שכבת נתונים היא אובייקט JavaScript השומר על תגי המידע נפרדים משאר קוד האתר שלך. מכיוון שתגים לא צריכים לבזבז זמן בחיפוש ב- HTML כדי למצוא את המידע הדרוש להם, זוהי דרך נוספת שגוגל תג מנג'ר יכול לעזור בשיפור מהירות האתר. טכנית, שכבות נתונים הן אופציונליות. אין צורך להגדיר אותן באופן ספציפי, וגוגל תג מנג'ר יוזם אותן באופן עצמאי. במידה ורוצים לעקוב אחר אירועים ספציפיים, יש צורך בשכבת נתונים.

מה ההבדל בין גוגל תג מנג'ר לבין גוגל אנליטיקס?

גוגל תג מנג'ר (GTM) הוא כלי שונה לחלוטין – הוא מבצע רק ניהול תגים של צד שלישי ואינו מציג דוחות לכן גם אי אפשר לבצע ניתוח נתונים. גוגל אנליטיקס מאפשר מעקב אחר תנועת הגולשים באתר או באפליקציה ולנתח את האינפורמציה שנצברה. ניתן להציג גרפים וטבלאות רבות עם נתונים כמו: הזמן שהמשתמש שהה באתר, כמה כניסות היו לאתר ביום – שבוע – חודש – שנה, נתונים על משתמשים חדשים וחוזרים, איזה דפים נצפו באתר ועוד מאות נתונים שניתן למדוד ולהסיק מהם מסקנות.

איזה דברים אפשר וכדאי לעשות עם גוגל תג מנג'ר?

גוגל תג מנג'ר הוא כלי מגוון ורב עוצמה באמצעותו ניתן לשדרג כל אתר ולמקסם את היכולות בתחומים רבים (מאות אופציות), הנה חלק מהאפשרויות שניתן לבצע באמצעות גוגל תג מנג'ר:

מעקב אחרי העמודים באתר

  • מעקב אחר צפיות בדפי האתר
  • מעקב אחר תצוגת דפים ספציפיים באתר או אתרי נחיתה
  • מעקב אחרי דפים במובייל (במערכת ההפעלה של אייפון ושל מכשירי אנדרואיד)

קליקים – ניתן לעקוב אחרי כל הקלקה שהמשתמש מבצע באתר – באתרים מכירתיים יש לכך חשיבות עצומה שיכולה להביא לגידול של עשרות אחוזים בהיקפי המכירה ע"י קידום מוצרים מסוימים ואפיון נכון של האתר.

  • הקלקה על כפתורי הוסף לסל, רכישה, הוספה למועדפים ועוד
  • מעקב אחר קליקים באתר המפנים לפלטפורמות חברתיות (פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ וכו')
  • הקלקה על הפנייה להורדות (PDF לדוגמא)
  • הקלקה על מוצרים בחנות (הגדלה של התמונה – כך ניתן לדעת מה מושך את תשומת לב הלקוח).

טפסים – באתרים רבים יש חשיבות גדולה למילוי טפסים שונים באמצעות מעקב אחר דרך הפעולה של המשתמש ניתן להבין האם יש נקודות שמקשות עליו את מילוי הטופס, מה הזמן הממוצע למילוי הטופס, האם כדאי לפצל אותו למספר עמודים, שיפור יצירת קשר עם הלקוח ועוד.

מכירות, שיווק, מעקב המרות וטירגוט – באמצעות שתילת תגים של גוגל אנליטיקס, גוגל אדס, פייסבוק פיקסל ועוד ניתן לבצע פעילויות רבות הקשורות לניתוח הנתונים החשובים באתר שיספקו לך את כל המידע הנחוץ לשיפור פעולות השיווק השונות (ניתוח קהל יעד, לקוחות חוזרים, זמן שהייה באתר, אחוז הלקוחות שקנו באתר ועוד)

נגנים – מעקב אחר צפיות בסרטונים באתר באמצעות הפלטפורמות השונות(YouTube, Vimeo, HTML5) ועוד. במידה ובאתר יש נגני אודיו גם עבורם כדאי להתקין תגים ספציפיים.

הטמעת תגים לשיפור חווית המשתמש – בעשור האחרון חלה התקדמות רבה בנושא חווית המשתמש באתרי אינטרנט וכיום ברור לכל בונה אתרים את החשיבות העצומה של שתילת תגים לשיפור חווית המשתמש באתר, ישנן מספר גדול של חברות העוסקות בתחום זה (Hotjar, Crazy Eggs, Smartlook) ועוד.

האם אפשר לתת הרשאות לאדם אחר שינהל את החשבון של גוגל תג מנג'ר?

גוגל תג מנג'ר מאפשר לך לתת גישה לחשבון למספר אנשים, עם רמות שונות של צפיות, עריכה, ופרסום הרשאות. תכונה זו מספקת נוחות לסוכנויות המעוניינות לתת לעובדים רבים גישה או צורך לשתף גישה עם לקוחות תוך הבטחה שרק לאנשים מסוימים יש שליטת מלאה. ניתן לבחור במספר רמות ההרשאה הבאות: אין גישה כלל, קריאה, עריכה, אישור ופרסום.

מהם היתרונות הנוספים של גוגל תג מנג'ר?

  • מוצרים שונים – גוגל תג מנג'ר מאפשר עבודה עם מגוון עצום של מוצרים שאינם של גוגל.
  • גמישות – ניתן להתקין, להסיר ולשנות תגים באופן קל יחסית. (אבל בכל זאת דרושה הבנה טכנית).
  • כל הקוד במקום אחד – כל קוד צד שלישי (שלא נוצר על ידי בונה האתר) נמצא במקום אחד ומנוהל בצורה מסודרת.
  • תצוגה מקדימה וניפוי באגים – על מנת לראות מראש מה עובד ומה לא עובד יש הגדרה בגוגל תג מנג'ר המאפשרת לראות מראש האם התג מתנהג לפי מה שתכננו.
  • תגים מובנים – גוגל תג מנג'ר מגיע עם מספר רב של תגים מובנים. זה מאפשר למשווק עם ידע מועט בקוד להטמיע באופן פשוט את התגים, מבלי ליישם קוד מורכב או לבקש עזרה של מפתח. כיום, קיימים למעלה מ-80 תגים אותם ניתן להטמיע באתר.
  • גרסאות – כל פעם שמשנים את הקונטיינר זה משפיע על האתר ותפקודו. גוגל תג מנג'ר נותן אפשרות לשמור על גרסאות שונות כך שניתן לחזור לאחור ולשחזר גרסה קודמת.
  • חינם – זאת התכונה שכולנו אוהבים! זה ממש כיף להשתמש בתוסף חינמי, כמו מוצרים רבים של גוגל גם הגוגל תג מנג'ר הוא בחינם, אבל אל תדאגו, אתם יכולים לסמוך על גוגל, הוא מוצא דרכים אחרות להרוויח…

לסיכום

גוגל תג מנג'ר הוא כלי חשוב וחזק מאוד שעוזר לבוני אתרים, בעלי אתרים ומשווקים לקשר בין האתר לפלטפורמות אחרות, השימוש בו חוסך זמן רב וכסף. הוא משמש ועוזר גם לאנשים שאינם עוסקים באופן יומיומי בפיתוח וכתיבת קוד. האפשרויות הגלומות בו הן אינסופיות וניתן למדוד כל דבר באתר שחשוב לשיווקו וקידומו. אפשר לשלב ולהוסיף אליו סקריפטים מסוגים שונים שיכולים לבצע אינספור אינטראקציות שונות. אם אתם רוצים להביא את האתר שלכם צעד אחד קדימה, להבין טוב יותר את הדאטה ומה כדאי לעשות על מנת לשפר בו – גוגל תג מנג'ר זה הכלי שאתם צריכים.

צוות מנהלי הקמפיין של אדאקטיב עושה שימוש בגוגל תג מנג'ר על בסיס יומי בעבודה על האתרים והקמפיינים. אם אתם מעוניינים לשמוע עוד על קידום אורגני או ממומן ועל הדרך גם על גוגל תג מנג'ר, כיצד להטמיע אותו נכון באתר שלכם ואיך לנתח את המידע בצורה נכונה ומדויקת, אתם מוזמנים להתקשר אלינו בטלפון: 072-3340848 או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

רוב האנשים יסגרו את הפופ-אפ הזה ויצאו...אבל אתם לא רוב האנשים

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם תכנית קידום בהתאמה אישית לכם: