מהו תוכן משוכפל וכיצד הוא משפיע על קידום אתרים?
תוכן משוכפל הינו תוכן הנלקח מאתר X, בכוונה או שלא בכוונה, בתמימות או מתוך חמדנות ועצלות, ומושתל באתר Y. התוכן יכול להיות מאמרים שלמים, חלקי מאמרים, תיאורי מוצר ועוד.
הסכנה בקיום תוכן משוכפל באתר שלכם הוא כפול, מבחינה מקצועית – גוגל יכול להעניש את האתר שלכם בתוצאות דירוג ה-SEO. מבחינה משפטית – העתקת תוכן מאתר אחר חושפת לטבעה שיכולה להגיע עד ל-250,000 ₪ ללא הוכחת נזק, סוגיית זכויות יוצרים.
במאמר זה, נגדיר מה נחשב תוכן משוכפל, איך בודקים ומוצאים תוכן משוכפל, כיצד לבדוק אם הוא משפיע על האתר שלכם וכיצד לתקן בעיות שנוצרו בעקבות תוכן משוכפל באתר שלכם.
מה זה תוכן משוכפל?
תוכן משוכפל או ״תוכן כפול״ (באנגלית: duplicate content) הוא תוכן המופיע באינטרנט ביותר ממקום אחד. "מקום אחד" מוגדר כמיקום עם כתובת אתר ייחודית (URL) – כך שאם אותו תוכן מופיע ביותר מכתובת אינטרנט אחת, נוצר מצב של תוכן כפול. כמו כן, תוכן משוכפל מתייחס לקטעי תוכן שהם זהים לחלוטין זה לזה (כפולים מדויקים) או דומים מאוד (אחוז גבוה של מילים משותפות בפסקה אחת).
מבחינת קידום אורגני, תוכן משוכפל יכול להשפיע על הדירוג במנועי החיפוש. כאשר ישנם מספר קטעים של טקסט, או כפי שגוגל מכנה זאת, תוכן "דומה במידה מובהקת" ביותר ממיקום אחד באינטרנט, יכול להיות קשה למנועי החיפוש להחליט איזו גרסה רלוונטית יותר לשאילתת החיפוש של הגולש. במקרה כזה גוגל יכול לפגוע גם באתר ממנו הועתק החומר.
סוגים שונים של תוכן משוכפל
ישנם שני סוגים של תוכן משוכפל:
תוכן משוכפל פנימי – כאשר דומיין אחד יוצר תוכן משוכפל באמצעות מספר כתובות URL פנימיות (באותו אתר).
תוכן משוכפל חיצוני – מכונה גם כפילויות בין דומיינים, מתרחש כאשר לשניים או יותר דומיינים שונים יש את אותו עותק עמוד באינדקס על ידי מנועי החיפוש.
מדוע תוכן משוכפל רע לקידום אתרים?
עבור מנועי חיפוש, תוכן משוכפל יכול להציג 3 בעיות עיקריות עבור מנועי החיפוש:
- כאשר קיימות מספר גרסאות תוכן זמינות, קשה למנועי החיפוש לקבוע איזו גרסה להוסיף לאינדקס, ולאחר מכן להופיע בתוצאות החיפוש שלהם. זה מוריד את הביצועים של כל גרסאות התוכן, מכיוון שהן מתחרות זו בזו.
- מנועי החיפוש יתקשו לאחד מדדי קישור (סמכות, רלוונטיות ואמון) עבור התוכן, במיוחד כאשר אתרים אחרים מקשרים ליותר מגרסה אחת של תוכן זה.
- מנועי החיפוש לא יודעים אילו גרסאות לדרג עבור תוצאות השאילתא.
האם תוכן משוכפל פוגע בקידום האורגני של האתר?
באופן רשמי, גוגל לא מטיל קנס על תוכן משוכפל. עם זאת, הוא כן מסנן תוכן זהה, שיש לו את אותה השפעה כמו עונש: אובדן דירוג של דפי האינטרנט שלכם.
תוכן משוכפל מבלבל את גוגל ומאלץ את מנוע החיפוש לבחור איזה מהעמודים הזהים הוא צריך לדרג בתוצאות המובילות. ללא קשר למי הפיק את התוכן, קיימת אפשרות גבוהה שהדף המקורי לא יהיה זה שנבחר לתוצאות החיפוש המובילות.
זו הייתה רק אחת מהסיבות הרבות לכך שתוכן משוכפל הוא רע לקידום אתרים. לפניכם כמה סיבות נוספות מדוע תוכן כפול פוגע בקידום.
בעיות תוכן משוכפל בתוך האתר
כדי למנוע בעיות תוכן משוכפל, ודאו שבכל דף באתר שלכם יש:
- כותרת עמוד ייחודית ומטא תיאור בקוד ה-HTML של הדף
- כותרות (H1, H2, H3 וכו') השונות מדפים אחרים באתר שלכם
תיאור המטא טייטל והדיסקריפשן והכותרות מהווים כמות מינימלית מהתוכן בעמוד. עם זאת, בטוח יותר להרחיק את האתר שלכם מהאזור האפור של תוכן משוכפל ככל האפשר. זו גם דרך מצוינת לגרום למנועי החיפוש לראות ערך בתיאורי המטא שלכם.
אם אינם יכול לכתוב תיאורי מטא ייחודיים עבור כל עמוד מכיוון שיש לכם יותר מדי דפים, אז אל תכללו אותם. רוב הזמן, גוגל לוקחת קטעים מהתוכן שלכם ומציגה אותו כמטא-תיאור בכל מקרה. עם זאת, אנחנו כן ממליצים לכתוב תיאורי מטא מותאמים אישית, מכיוון שהם מרכיב קריטי בהנעת הקליקים לאתר.
כיצד קורות בעיות של תוכן משוכפל?
בחלק מהמקרים של תוכן משוכפל, בעלי אתרים אינם מודעים לחשיבות ולקריטיות של הימצאות תוכן משוכפל באתר, זה עדיין לא מנקה אותם מהאחריות או יהווה תירוץ שמחזיק מים מול גוגל והאלגוריתמים שלו. למעשה לפי מספר הערכות, כ-29% מהתכנים באינטרנט הם תוכן משוכפל!
כיצד נוצר תוכן משוכפל:
תיאורי מוצרים
מובן, יצירת תיאורי מוצר ייחודיים היא מאתגרת עבור לא מעט אתרי סחר, שכן זה יכול לקחת הרבה זמן לכתוב תיאורים מקוריים עבור כל מוצר באתר, במיוחד שיש אתרים עם מאות ואלפי מוצרים.
עם זאת, אם אתם רוצים להיות ממוקמים עם "גיטרה חשמלית GODIN – SESSION LTD" , עליכם לבדל את דף המוצר שלכם עבור GODIN – SESSION LTD , מכל האתרים האחרים המציעים את המוצר הזה.
אם אתם מוכרים את המוצרים שלכם דרך אתרים קמעונאים של צד שלישי או שיש לכם משווקים אחרים שמציעים את המוצר שלכם, ספקו לכל ספק תיאור ייחודי אחר.
יחד עם זאת, באתרי סחר ישנה בעיה נפוצה שהיא מידע על המוצר. אם יש מספר אתרים שונים שמוכרים את אותם הפריטים/מוצרים, וכולם משתמשים בתיאורי היצרן של אותם פריטים, תוכן זהה יגיע למספר מיקומים ברחבי האינטרנט.
אם אתם רוצים שדף תיאור המוצר שלכם יעלה על האחרים, עיינו במאמר שלנו על איך לכתוב דף תיאור מוצר מנצח.
וריאציות מוצר, כגון גודל או צבע, לא צריכות להופיע בעמודים נפרדים. השתמשו באלמנטים של עיצוב אתרים כך שכל הווריאציות של המוצר נשמרות בעמוד אחד.
פרמטרים של כתובת האתר (URL)
בעיה נפוצה נוספת עם תוכן משוכפל שנמצא באתרי סחר (אם כי, לא בלעדי להם) נובעת מפרמטרים של כתובת URL, כגון מעקב אחר קליקים וקוד ניתוח מסוים (לדוגמת אנליטיקס), אלו, עלולים לגרום לבעיות תוכן משוכפל. זו יכולה להיות בעיה הנגרמת לא רק מהפרמטרים עצמם, אלא גם מהסדר שבו הפרמטרים האלה מופיעים בכתובת האתר. הבעיה מתרחשת כאשר לכל משתמש שמבקר באתר מוקצה מזהה הפעלה אחר המאוחסן בכתובת האתר.
אתרים עם HTTP לעומת HTTPS או אתרים עם WWW לעומת אתרים בלי WWW
site.co.il לעומת www.site.co.il
http://www.site.co.il לעומת https://www.site.co.il
לוכסן אחורי בסוף כתובת אתר /http://www. site.co.il וללא לוכסן נמשך http://www.site.co.il
דרך מהירה לבדוק את הבעיות האלה היא לקחת קטע של טקסט ייחודי מדפי האתר שלכם, לשים את הטקסט במרכאות ולחפש אותו בגוגל. לאחר מכן, גוגל תחפש את מחרוזת הטקסט המדויקת הזו. אם יותר מדף אחד מופיע בתוצאות החיפוש, תצטרכו להסתכל מקרוב כדי לקבוע מדוע זה קורה על ידי בדיקה תחילה של האפשרות של שלושת האפשרויות המפורטות לעיל.
אם אתם מגלים כי לאתר שלכם יש גרסה עם www לעומת בלי www או לוכסן נגרר לעומת קו לוכסן לא נגרר, תצטכרו להגדיר הפניה 301 מהגרסה הלא מועדפת לגרסה המועדפת.
חשוב לדעת: אין שום יתרון לקידום אתרים בשימוש או לא בשימוש ב-www או בקו הלוכסן הנמשך בכתובות האתרים שלך. זה עניין של העדפה אישית.
בדיקת תוכן משוכפל – איך בודקים אם יש תוכן משוכפל באתר שלכם?
אם יש לכם דפי אינטרנט עשירים בתוכן שיורד בדירוג מנועי החיפוש שלהם, עליכם לבדוק אם התוכן שלכם הועתק והשתמשו בו באתר אחר. הנה כמה דרכים שבהן תוכלו לעשות זאת:
חיפוש התאמה מדויקת
העתיקו כמה משפטים מתוך טקסט שבאחד מדפי האתר שלכם, הדביקו את הטקסט במרכאות וחפשו אותו בגוגל. על ידי שימוש במרכאות, אתם אומרים לגוגל שאתם רוצים תוצאות שיחזירו את הטקסט המדויק הזה. אם מופיעות מספר תוצאות, אז תוכלו לדעת שמישהו העתיק את התוכן שלכם.
כלי לבדיקת תוכן משוכפל Copyscape
Copyscape הוא כלי חינמי שבודק את הטקסט של דף האינטרנט שלכם עבור תוכן משוכפל שנמצא בדומיינים אחרים. אם הטקסט בדף שלכם שוכפל, כתובת האתר הפוגענית תופיע בתוצאות.
האם תיקון בעיות של תוכן משוכפל יגדיל את הדירוג שלכם?
כן, כי על ידי תיקון בעיות התוכן הכפול, אתם בעצם אומרים למנועי החיפוש אילו דפים הם באמת צריכים לסרוק, להוסיף לאינדקס ולדרג.
אתם גם תימנעו ממנועי חיפוש להוציא את "תקציב הסריקה" שלהם עבור האתר שלכם בדפים כפולים ולא רלוונטיים. הם יכולים להתמקד בתוכן הייחודי באתר שלכם שאתם רוצים לקבל דירוג עבורו.
אתם לעומת תוכן משוכפל
כתבם תוכן לאתר? לא עבדתם כל כך קשה כדי לייצר תוכן מקורי ובכדי שמישהו יבוא ויגנוב את העבודה שלכם וידורג מעליכם בתוצאות החיפוש, מדובר בזכויות יוצרים לכל דבר.
האיום ההולך וגובר של תוכן משוכפל עשוי להשפיע על הפעולות לשימור האתר שלכם ועל משאבי הזמן שאתם משקיעים בו (או שמשקיעים בשמכם), אך העבודה הכרוכה בניהולו תהיה שווה את החזר ה-ROI.
אנו ממליצים לכם לעקוב אחר העצות שניתנו ותתייחסו ברצינות לניהול תוכן משוכפל, תוכלו לשפר את הדירוג שלכם במנוע החיפוש.
אם יש לכם שאלות נוספות על תוכן משוכפל, מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, נשמח לענות בטלפון 072-3340848