כל מה שצריך לדעת על עדכון פינגווין
פינגווין הוא עדכון אלגוריתם של גוגל, שהושק לראשונה ב- 24 באפריל 2012. עד להפצת העדכון, היו השפעות מסיביות על אתרי אינטרנט רבים, כאשר מטרת העדכון היא להילחם בספאם באינטרנט. עדכון האלגוריתם 'פינגווין', שינה באופן מסיבי את עולם הקידום האורגני, בכך שגוגל מתמקדת בספאם ובטקטיקות מניפולטיביות של בניית קישורים. במאמר לפניכם, ההיסטוריה המלאה.
כאמור בשנת 2012, גוגל השיקה רשמית את "עדכון אלגוריתם ספאם באינטרנט", אשר כוון במיוחד לספאם של קישורים ולשיטות מניפולטיביות של בניית קישורים.
אלגוריתם זה, הפך מאוחר יותר באופן רשמי לעדכון אלגוריתם 'פינגווין', באמצעות ציוץ של מאט קאטס בטוויטר, שהיה אז ראש צוות בספאם באינטרנט של גוגל.
לפני אלגוריתם 'פינגווין', לכמות הקישורים היה חלק גדול יותר בקביעת הדירוג של דף אינטרנט בעת סריקה, אינדוקס וניתוח על ידי גוגל.
** בעוד שגוגל קראה רשמית לאלגוריתם 'פינגווין', אין סימוכין רשמי על מאיפה השם הגיע. כידוע, אלגוריתם 'פנדה' קיבל את שמו מאחד המהנדסים המרכזיים המעורבים בו, 'נבניט פנדה' וסביר להניח שמקורו של פינגווין הוא דומה.
מהו עדכון פינגווין?
בעקבות עדכון פנדה, עדכון 'פינגווין' הוכרז על ידי גוגל כמאמץ חדש לתגמול אתרים באיכות גבוהה. המאמץ התנקז להקטנת הנוכחות של אתרים שעסקו בקידום מניפולטיבי ולא טבעי ע"י ריבוי קישורים וריבוי מילות מפתח בתוצאות החיפוש האורגניות.
ההשקה הראשונה של 'פינגווין' השפיעה על 3.1% מהשאילתות של מנועי החיפוש בשפה האנגלית. בין השנים 2012 ל-2016, העדכון הראשוני עבר 10 עדכונים מחודשים, שהתפתחו עם הזמן והשפיעו על ההבנה של קהילת ה-SEO לגבי הפרקטיקות הבעייתיות ש'פינגווין' צריך לטפל בהן. החל מתחילת 2017, פינגווין הוא חלק מאלגוריתם הליבה של גוגל, כשעדכונים לאלגוריתם מתרחשים כעת ברציפות ואינם ידניים עוד.
מתי התרחשו עדכוני פינגווין?
העדכון הראשון הושק כאמור ב-24 באפריל 2012 וידוע גם בשם Penguin 1.0. בסוף אותה השנה, בוצעו שני ריענוני נתונים כשהאלגוריתם עצמו לא עודכן, אלא רק בסיס הנתונים הנדרש עבורו.
ב-22 במאי 2013, הושק העדכון השני של 'פינגווין' – פינגווין 2.0. כמעט ארבעה חודשים לאחר מכן, גוגל ביצעה ריענון נתונים נוסף.
ב-17 באוקטובר 2014, גוגל החלה בעדכון פינגווין 3.0. עד אז כל העדכונים בוצעו באופן ידני.
עם כניסתו של עדכון 'פינגווין' 4.0 בסתיו 2016, הוא הפך לחלק ממה שנקרא אלגוריתם הליבה של גוגל. מאז בוצעו התאמות נוספות של 'פינגווין' ברציפות, בדיוק כמו השינויים בעדכון 'פנדה' והן אינן ידניות יותר.
עדכון גוגל פינגווין 4.0
ב-23 בספטמבר 2016, כמעט שנתיים לאחר ריענון 3.0, הושק עדכון אלגוריתם ה'פינגווין' הסופי. כשגוגל הוציא את 'פינגווין' 4.0, הוא אמר שהעדכון מסייע להפחית את ערכם של הקישורים, לא בהורדת קישורים. כלומר, גוגל פשוט יתעלם מהקישורים הספאמיים והלא טובים והאתר שלכם לא ירד בדירוגים בגלל הקישורים הללו.
ג'ון מולר, אנליסט בכיר בגוגל, נישאל האם עונש הפינגווין עדיין רלוונטי או שקישורים נכנסים פחות או יותר, רלוונטיים/ספאמיים/רעילים מאותרים ונפגעים פחות או יותר על ידי אלגוריתם הדירוג?
מולר השיב ואמר כי ברוב המקרים, גוגל פשוט תתעלם מהקישורים, אבל במקרים מסוימים, שבהם יש דפוס ברור של קישורים ספאמיים ומניפולטיביים על ידי האתר, 'פינגווין' עשוי להחליט פשוט לא לסמוך על האתר כולו.
מולר הוסיף ואמר "הייתי אומר שזה שילוב של שניהם" כשענה על שאלה זו. כלומר עדכון 'פינגווין', יכול גם להתעלם מהקישורים וגם להוריד את דירוג האתרים במידת הצורך. עוד הוסיף מולר שאם גוגל יכול לראות 'דפוס חזק מאוד שם' האלגוריתמים עלולים לאבד את האמון באתר וייתכן שתראו ירידה בחשיפה האורגנית.
השינוי הגדול ביותר עם עדכון זה, הוא ש'פינגווין' הפך לחלק מאלגוריתם הליבה. כאשר האלגוריתם מתעלה והופך לחלק מהליבה, אין זה אומר שהפונקציונליות שלו השתנתה או עשויה להשתנות שוב באופן דרמטי. זה אומר שהתפיסה של גוגל לגבי האלגוריתם השתנתה ולא האלגוריתם עצמו.
עכשיו, כאשר עדכון 'פינגווין' פועל כחלק מעדכוני הליבה, הוא מעריך אתרים וקישורים בזמן אמת. המשמעות היא שאתם יכולים לראות השפעות מיידיות (באופן סביר) של בניית הקישורים או של עבודת שיפור האתר שלכם.
ה'פינגווין' החדש גם לא היה מוחלט בחלוקת עונשים מבוססי קישור אלא רק הפחית את הקישורים עצמם. עם זאת, ממחקרים ומניסיון אישי, עונשים אלגוריתמיים הקשורים לקישורים נכנסים עדיין קיימים.
באילו צורות של ספאם באינטרנט נלחם עדכון הפינגווין?
על פי 'הנחיות האיכות' של גוגל, דואר זבל באינטרנט קיים בצורות שונות. לפי זה, הטכניקות או התכונות הבאות נחשבות לספאם:
- קישורים לא טבעיים – קישורים נכנסים אלה יכולים למשל, להיווצר על ידי רכישת קישורים או השכרת קישורים מחוות קישורים.
- קישורים מלאכותיים – אם באתר מוגדרים בעיקר קישורים למילות מפתח, מדובר בעיקר בספאם באינטרנט.
- צמיחה מהירה של קישורים – אם אתר אינטרנט מקבל קישורים נכנסים רבים ובמהירות, גוגל עשוי לסמן אותו כדואר זבל.
פנדה ופינגווין – האם יש הבדל בניהם?
מכיוון ששני העדכונים המרכזיים של גוגל המכוונים נגד ספאם באינטרנט הפכו לחלק מאלגוריתם הליבה, בעלי אתרים ואנשי קידום אתרים אינם יכולים לדעת במדויק איזה רכיב זה עתה עודכן. כבר לא מומלץ להסתמך על טכניקות שעבדו אפילו עד לפני כמה שנים.
גוגל השתמש בפינגווין ובפנדה, כדי להגיע לנקודה שבה מנהלי אתרים ואנשי קידום מתמקדים בתחומי העניין של המשתמשים. כיום, אופטימיזציה של אתר מסוים לא מתרחשת רק עבור מנועי החיפוש, לבעלי אתרים יש כעת יותר מתמיד מוטיבציה ליצור תוכן איכותי ואתרים ללא כשלים מבחינה טכנית. אמצעי קידום אתרים לטווח קצר או טכניקות "כובע שחור" הופכים לפחות ופחות יעילים.
לסיכום, מומלץ תמיד להסתכל על תהליך קידום אתר בתמונה הכוללת, לא להתמקד רק במיקומים של ביטויים מסוימים ולשאוף להשקיע בחיזוק האתר ובהגדלת הסמכותיות שלו. אתר עם 'ציון איכות' גבוה נסרק ע"י גוגל לעיתים תכופות יותר, מה שמשפר את הנראות והתנועה שלו שהרי זוהי משמעות הקידום. חשוב תמיד לזכור שהמטרה המרכזית שלשמה מקדמים אתר באינטרנט, היא כמובן ליצור תנועה ממוקדת איכותית ורלוונטית לאתר. כל עוד האתר שלך מקודם בצורה נכונה, מדודה ומקצועית, הסמכותיות שלו תתחזק והוא ישפר את מיקומיו במנועי החיפוש. זה רק עניין של עבודה נכונה, התמדה וזמן כמובן.
יש לכם שאלות? אל תהססו לפנות אלינו ולקבל מענה מהמומחים שלנו 072-3340848.